FIA World Endurance Championship

BTCC, DTM, STCC...jne

Moderators: Jaanus, Strike, mrali

Post Reply
mrali
Rallifoorum 24/7
Posts: 5214
Joined: Thu Aug 21, 2003 11:41 am
Location: Tallinn, Lääne-Eesti
Contact:

FIA World Endurance Championship

Post by mrali »

Sel aastal peetakse teist korda ilmselt siin foorumis kõige vähem tuntud FIA MM-i, mille tase on samas äärmiselt tugev. Viimati peeti 1992 FIA sportautode MM-i, misjärel vajus sportautode võidusõit eeskätt USA sarjade a la IMSA, ALMS ja Grand-Am ning Euroopas Le Mansi ja erinevate GT-sarjade tasemele. Mullu peeti aga esmakordselt FIA kestvussõidu MM-i (WEC) hooaeg neljas kategoorias: LMP 1 - tehasetiimide prototüübid töömahiga 3,4 l (vabalthingavad bensiinimootorid), 2,0 l (turbo-bensiinimootorid) või 2,7 l (diislid). FIA pronkslitsentsi sõitjad ei tohi osaleda LMP1 kalssis. LMP 2 klassi eeskätt eratiimide prototüübid, meeskonnas peab olema vähamlat üks hõbe- või pronkslitsentsiga sõitja ning lubatud on ainult bensiinimootorid, mille töömaht on vabalthingamisel 5 l ning turbodel 3,2 l. GT-autode klassid on GTE Pro ja GTE Am - viimases kahes kategoorias GT- autod max. töömahuga 5,5 l (vabalthingavad) ja 4,0 l (turbomootorid), kuid Pro on mõeldud proffidele ja Am amatööridele, ühes autos tohib Am-kategoorias istuda ainult üks FIA kuld- või plaatinakategooria sõitja. MM-i organisaator on FIA koos Le Mansi 24 h peakorraldaja ACO-ga. Tänase WEC eelkäijaks võibki lugeda 2010 ja 11 ACO poolt korraldatud International Le Mans Cup'i (ILMC).

2012 peeti 8 etappi: 6 neist (Silverstone, Spa, Interlagos, Fuji, Shanghai, Bahrein) kuuetunnised, Sebringi 12h ja Le Mans 24h. Individuaalne meistritiitel anti välja ainult LMP1 kategoorias ning selle võtsid Audi sõitjad Marcel Fässler, Andre Lotterer ja Benoit Treluyer, kes on 2011 ja 12 võitnud ka Le Mansis. Teise koha jagasid omavahel Audi legendid Tom Kristensen ja Allan McNish, kolmandaks tulid Toyotamehed Nicolas Lapierre ja Alex Wurz. Kaheksast etapist võitsid Audid (R18 erinevad versioonid) viis, kuid eriti hooaja lõppedes kippusid Toyotad (bensiinimootoriga hübriidprototüüp TS030) kiiremad olema. Muudes klassides anti välja meeskondlikud karikad; võitjad olid LMP 1 eratiimidest Rebellion Racing, LMP2-s Starworks Motorsport, GTE Pros AF Corse (Ferrari) ning GT Am'is Larbre Competition.

Sel aastal peetakse sarjas taas 8 etappi. USA etapp rändas fännide ja tiimide vastuseisust hoolimata Sebringist Austinisse, ülejäänud mullused areenid säilisid. 2014. aasta suhtes räägitakse paari etapi lisandumist - kõige tõenäolisem neist seoses Audi ning tulevast aastast taasliituva Porschega Saksamaa.

Kalender selline:

14.04 Silverstone 6h (GB)
05.05 Spa 6h (B)
22-23.06 Le Mans 24h (F)
01.09 Sao Paulo 6h (BR)
22.09 6 Hours of Circuit of the Americas (USA)
20.10 Fuji 6h (J)
10.11 Shanghai 6h (CHN)
30.11 Bahrein 6h (BAH)

Punktisüsteem on sarnane F1 ja WRC omaga, ainuke erinevus on, et tiimid, kes klassifitseeruvad 11. või madalamale kohale, saavad 0,5 punkti. Esmakordselt on individuaalne MM ka GT-klasside üleselt. Kogu hooajaks on reganud end 30 tiimi, millest 16 prototüüpi ja 14 GT-autot. Peamise koore siiski riisuvad prototüüpidest kaks Audit (Fässler/Lotterer/Treluyer ning Kristensen/McNish/Duval) ja kaks Toyotat (Buemi/Sarrazin/Davidson ning Lapierre/Wurz). Audi paneb Spas ja Le Mansis välja ka kolmanda auto (Jarvis/di Grassi/Gene). Esimesed kaks etappi Silverstone'is ja Spas lõppesid mõlemad Audi kaksikvõiduga, niisamuti on praegu käival LM-il Audi olnud kiiruselt üle - seda hoolimata sellest, et Toyotadele lubati nüüd suuremad kütusepaagid ning mängitakse ka tankimisseadmete läbilaskevõimetega.

Ametlik veeb: www.fiawec.com
Wikis liiguvad ka nimekirjad jm http://en.wikipedia.org/wiki/2013_FIA_W ... hip_season

Paraku, teine hooaeg tõi eile ka sarja ajaloo esimese surmajuhtumi, kui Le Mansi 4. ringil Tertre Rouge'i kurvis toimunud avariis hukkus Aston Martiniga sõitnud taanlane Allan Simonsen... :(
mrali
Rallifoorum 24/7
Posts: 5214
Joined: Thu Aug 21, 2003 11:41 am
Location: Tallinn, Lääne-Eesti
Contact:

Re: FIA World Endurance Championship

Post by mrali »

90. Le Mans praeguseks möödanik ja Audile nr. 2 kuulus võit. Ning Tom Kristsnsen on tänasest 9-kordne Le Mansi võitja, tema tiimikaaslastest McNishile see võit kolmas ja Duvalile esimene. Teine kiireim Toyota (Buemi/Davidson/Sarrazin), kolmas Audi nr. 3 (di Grassi/Gene/Jarvis). Mullused võitjad Fässler, Lotterer ja Treluyer olid lõpuks viiendad, kui eile õhtul tuli nende autol esmalt vahetada generaatorit ja seejärel veel remontida gaasipedaali - enne seda oldi rajal liidrid. Nende ette platseeris end veel teine Toyota (Lapierre/Nakajima/Wurz), kes peaaegu oleks tund enne lõppu veel katkestanud, kui Lapierre Porsche kurvides auto sõna otseses mõttes rehvivalli alla mattis.

Kogu sõit kulges vahelduvates ilmaoludes ja tervelt 11 korda käis rajal ohutusauto. Mitmel korral remonditi rajapiirdeid (Simonseni avarii järel ligi tund aega näiteks).

Muude klasside võitjad: LMP2-s OAK tiimi Morgan (ideeliselt hoopis Pescarolo), roolis Baguette, Plowman, Gonzalez; GT-klasside mõlemad võidud läksid Porschedele: Pro-klassis Manthey juhitav tehasetiim (Lieb/Dumas/Lietz) ning Am'is IMSA Performance Matmut (Vernay/Narac/Bouillet). Tuleval aastal on Porsche rajal ka tehasetiimi LMP1 autoga ning teostub VW kontserni sisene suur heitlus (mille vältimiseks nt läinud sajandi lõpul VW grupi hall kardinal Ferdinand Piech 1999 Porsche Cayennei konstrueerimisabi pakkus - tingimusel, et Audi pääseb konkurentsist Le Mansis).

Simonseni avarii asjaolud on väljaselgitamisel, netid liikuvate videote alusel kellegagi ta kokku ei põrganud. Viimati hukkus Le Mansi 24h võistluse ajal sõitja 27 aastat tagasi, mil sai surma austerlane (eks F1 mees) Jo Gartner. Samuti hukkus 1997. aasta eeltestil prantslane Sebastien Enjolras.

Tulemused: http://en.wikipedia.org/wiki/2013_24_Ho ... ace_result

PS: ACO veebis oli 24h pildi ja kommmentaaridega vaba liveülekanne ka :)
mrali
Rallifoorum 24/7
Posts: 5214
Joined: Thu Aug 21, 2003 11:41 am
Location: Tallinn, Lääne-Eesti
Contact:

Re: FIA World Endurance Championship

Post by mrali »

Sel nädalal siis märkamatult aeg jõudnud Le Mansini - ja WEC uuel hooajal on peetud kaks etappi Silverstone'is ja Spas, mis mõlemad lõppenud Toyotad (Davidson, Buemi, Lapierre)e võiduga. Uus Toyota TS040 on 3,7-liitrise bensiini V8 mootoriga ja neljarattaveo-hübriidajamiga, mis kiirendamisel võib välja anda kuni 1000 hobust (mõlemal sillal superkondensaatorid, mille summaarne energiakogus 6 MJ). Teise Toyota rooli keeravad Wurz, Sarrazin ja Nakajima, nende kohad 2. ja 3.

Audide avaetapp lõppes totaalse katkestamisega, Spas olid Duval, Kristensen ja di Grassi teised. Audi on hübriidajamiga väiksemas - 2 MJ klassis, mootor sel aastal uus 4-liitrine V6 turbodiisel, unikaalse vidinana nende autodel laser-esilaternad.

Porschedest - 919 on 2l V4 turbo, 6MJ hübriidajam (liitiumioonakudega erinevalt Toyota ja Audi hooratasajameist). Bernhard, Webber ja Hartley olid Silverstone'is Toyotade järel kolmandad, teine tiim on Jani, Lieb, Dumas.

LMP1-tiimidest on veel rajal Rebellioni eratiim omaehitatud, Toyota mootoriga prototüübiga. Tuntuim roolikeeraja Heidfeld. Neil aga Le Mans ilmselt pigem vastupidavuse test - enne hooaega kogunes neil olematu hulk kilomeetreid.

LMP2-autode osas on sel aastal olnud suht ikaldus, maksimaalne arv autosid rajal on 4. GT-klassides on liidrid Ferraril sõitvad Vilander ja Bruni.

Punktseise ja osalejaid - http://en.wikipedia.org/wiki/2014_FIA_W ... hip_season
mrali
Rallifoorum 24/7
Posts: 5214
Joined: Thu Aug 21, 2003 11:41 am
Location: Tallinn, Lääne-Eesti
Contact:

Re: FIA World Endurance Championship

Post by mrali »

LM24 esimene kvali möödas ja kaks parimat aega Porschedel kahe Toyota ees. Aga enim kõneainet tegi eile Duvali üsna kole avarii - prantslane lendas Porsche kurvides enam kui 300 km/h juures piirdesse, auto lagunes suht algosakesteks - Duval pääses paari lõikehaavaga, aga arstide soovitusel nädalavahetus talle läbi. Asendab teda Audis numbriga 1 Gene. Audi juba on aga jõudnud uue auto valmis ehitada - ainult 8 tunniga..
mrali
Rallifoorum 24/7
Posts: 5214
Joined: Thu Aug 21, 2003 11:41 am
Location: Tallinn, Lääne-Eesti
Contact:

Re: FIA World Endurance Championship

Post by mrali »

Kui 4,5 h sõidu lõpuni, siis paar tähelepanekut senitoimunust.

Pole kuulus Toyotale nr 7 (Nakajima, Sarrazin, Wurz), edasi Porsche nr. 14 (Lieb, Dumas, Jani). Ka teine rida Toyota ja Porsche päralt ning Audid kohtadel 5-7. Edasi kaks Rebellionit oma klassist ja siis terve armaada LMP2-autosid. Väikestel prototüüpidel on valitsev mootoritootja Nissan ja autosid väga erinevaid - Morgan (OAK), Ligier, Alpine, Oreca, Zytek.

GT-autosid on näha sel aastal nelja tootjat: Ferrari, Porsche, Aston ja Corvette.

Sõidu päris algusfaasis elimineeriti võitjakandidaatide seast juba kõigu suurte tootjate üks auto, skandaalseim juhus olid, kui said kokku Lapierre'i Toyota (nr. 8), Bonanomi Audi (nr. 3) ja kaks GT-autot. Audi katkestas, Toyta kaotas pikalt aega (remonditi esiotsa) ja neist sõltumatult Jani Porschel kadus bensiinimootori vedu - tulemuseks 5 ringi kaotust toitesüsteemi remondiks.

Audi ja Toyota heitluses sai öötundideks eelise Toyota nr. 7 - aga 14 tunni järel japside lootustel kriips peal - elektrisüsteemi rikke tõttu katkestamine. Liidrikoht siis Audile nr. 2 (Fässler, Lotterer, Treluyer) - aga peagi ka nemad boksis - turbo vahetus vaja.

Hetkel, 20 h järel juhib Audi numbriga 1 (Kristensen, di Grassi, Gene) - ja kui nii edasi läheb, näeme varsti ühte suurt tulemust - esimest kümnekordset Le Mansi võitjat :) Peaaegu 2 ringiga kaotab Porsche nr. 20 (Bernhard, Webber, Hartley), napilt nende järel Audi nr. 2. Ainuke Toyota neljas, siis Porsche nr. 14 - nende kaotused aga vastavalt 8 ja 10 ringi - ja veel 10 ringiga kaotab ainuke järgijäänud Rebellion (Heidfeld, Prost, Beche) ja kaks LMP2 klassi juhtivat Ligier-Nissanit.
mrali
Rallifoorum 24/7
Posts: 5214
Joined: Thu Aug 21, 2003 11:41 am
Location: Tallinn, Lääne-Eesti
Contact:

Re: FIA World Endurance Championship

Post by mrali »

Nii, nüüd Audi nr. 1-l probleemid - turbo andis otsad, töö tehti kiiresti - aga 4 ringi kaotust liidriks tõusnud Porschele tõsisasi. Audi nr. 2 kaotab ca poolteist minutit ja on teine...
mrali
Rallifoorum 24/7
Posts: 5214
Joined: Thu Aug 21, 2003 11:41 am
Location: Tallinn, Lääne-Eesti
Contact:

Re: FIA World Endurance Championship

Post by mrali »

Ka LM24 viimased tunnid olid tulised - mõlemad Porsched katkestasid ja Audile ikka kaksikvõit. Trio Fässler/Lotterer/Treluyer on peaaegu nagu sajandialguse Kristensen/Biela/Pirro - viimasest 4 aastast 3 võitu. Ainuke Toyota kolmas ja Rebellion neljas. LMP2-klassi võttis lõpuks inglaste Jota tiimi Zytek-Nissan. MM-i üldliider 3 etapi järel 8-st on küll endiselt Davidson/Lapierre/Buemi, edu 20 punkti Fässler/Lotterer/Treluyeri ees.
mrali
Rallifoorum 24/7
Posts: 5214
Joined: Thu Aug 21, 2003 11:41 am
Location: Tallinn, Lääne-Eesti
Contact:

Re: FIA World Endurance Championship

Post by mrali »

LMP1 selleaastased maailmameistrid on etapp enne lõppu Davidson ja Buemi (Toyota).

Aga täna tuli teade, et üks tõeliselt suur karjäär lõpeb - Kristensen riputab selle hooaja järel kiivri varna. 9 LM üldvõitu on omaette saavutus, igasugu vähemad tulemused ka. Kahjuks ei õnnestunud taanlasel oma oskusi F1 roolis GP stardis näidata - see peamine, mis ta karjääris vast puudu jäi.
mrali
Rallifoorum 24/7
Posts: 5214
Joined: Thu Aug 21, 2003 11:41 am
Location: Tallinn, Lääne-Eesti
Contact:

Re: FIA World Endurance Championship

Post by mrali »

Vahelduseks siis veidi uusimaid tehnoloogilisi arenguid - koos Superbowliga tuli ka rohkem infot Nissani uue prototüübi kohta ja nende GT-R LM Nismo on ebatavaline - 3-liitrine topeltturboga V6 on ees ja veab esirattaid! Hübriidajam on võimsaim (8 MJ) ning ees on 14 tolli laiused rehvid tagatelje 9 tolli vastu. Vt ka http://www.autosport.com/news/report.php/id/117546
mrali
Rallifoorum 24/7
Posts: 5214
Joined: Thu Aug 21, 2003 11:41 am
Location: Tallinn, Lääne-Eesti
Contact:

Re: FIA World Endurance Championship

Post by mrali »

Nii, selleaastane LM24h ka möödas - ja 1998. aasta järel esmakordne üldvõit Porschele (Hülkenberg, Tandy, Bamber). Ajaloo distantsirekordist (2010 Rockenfelleri, Bernhardi, Dumas' Audi) jäi puudu 2 ringi. Porschele 1-2 ja parim Audi kolmas (neil ikka piisavalt defekte ja kergemaid crashe). Parim Toyota kuues.

Eraldi tuleb nimetada, et Hülkenberg - mu arvestuse järgi viimane selline vend, kel aktiivne F1 leping ja samal ajal võitis LM24, oli 1991 Gachot. Kahjuks jah ta F1-s alahinnatud tüüp ja müstika, et Ferrari ikka on talle eelistanud p****istlikku, vananevat, viinalembest, parimennemöödas soomlast :mad:
Post Reply