Delfinaarium

Maailma rallitippude käekäigust

Moderaatorid: KAIKUL, Jaanus, Strike, jagr, Erki

Vasta
soca
Rallifoorum 24/7
Rallifoorum 24/7
Postitusi: 11133
Liitunud: 13 Jaan 2012, 15:22
Asukoht: Lõuna-Eesti ralliteed

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas soca »

ma ei saa aru, postitusi kogute või mis teema on?
Minu postitusi täie tõsidusega mitte võtta.
Dmack Eesti rahvusrehviks!
Rallifoorumi vanasõna: "Otile sobivad ainult Poola ja Soome ralli!"
Mati
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Postitusi: 651
Liitunud: 17 Nov 2016, 08:37

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas Mati »

ponx
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Postitusi: 682
Liitunud: 05 Aug 2005, 16:12

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas ponx »

Jaan Martinson
jaan.martinson@epl.ee
Toyota Yarise uus mudel projekteeritakse ja valmistatakse rallitiimi vajaduste põhjal.

Uudis, mille avaldas Toyota mõni päev tagasi, annab aimu, miks Tänak Jaapani autotootja rallitiimiga ühines. Lepingu oli Tänak uudise ilmumise hetkeks sõlminud, ju oli ta suurejoonelisest projektist teadlik.

Toyota projekteerib ja annab tootmisse seeriaauto esimest korda ajaloos rallimeeskonna vajadustest lähtudes. Nimelt tuleb mõne aasta pärast turule Yaris GR – võistlusauto aluseks olev erimudel ehk niinimetatud homologation special. Lihtsalt selgitades: erimudelist on märgatavalt kergem ehitada ralli MM-sarjas kihutavat WRC autot.

Seni on asi käinud vastupidi – võetakse mudel, mille mõõdud on kõige lähemal WRC reeglitele ehk homologeerimise tingimustele, ning ehitatakse ralliautoks. Vaid ühel korral on seeriaautot pisut muudetud – eelmise aastatuhande lõpus suurendati Peugeot 206 põrkeraudu, et auto oleks vähemalt neli meetrit pikk ja vastaks WRC määrustele.

„Selleks, et Toyota ralliauto saaks paremini teistega konkureerida, peame uuendama vundamenti,” selgitas Toyota autospordiüksuse Gazoo Racing boss Shigeki Tomoyama. „Järgmise põlvkonna Yarise valmistame spetsiaalselt rallimeeskonna huvide põhjal.”

Erinevusi tuleb praeguse Yarisega võrreldes üksjagu, millest Tomoyama ütles välja kaks. Esiteks muudetakse vedrustuse kinnituspunktide asukohti (WRC autol peavad need jääma tavaautoga võrreldes samaks), mis on väga oluline faktor, teiseks tuleb uus sõiduvahend kergem. „See võimaldab kaalu vajaduse järgi ümber paigutada, et ralliauto paremini balansis oleks,” rääkis Tomoyama pressiteates.

Tuleb müüa 25 000 autot
Reeglite järgi lubatakse WRC-sarjas kihutama vaid autod, mida on toodetud aasta jooksul vähemalt 25 000 eksemplari. Umbes nõnda palju kavatsebki Toyota Yarise erimudelit valmistada. Mõistagi ei saa Yaris GR olla ülemäära kallis, sest sõiduvahendid tuleb ka maha müüa. Briti meediale selgitusi jagades pakkus Tomoyama hinnaks 20 000 naelsterlingit ja just nii palju maksavad Suurbritannias praegu täisvarustusega tavapärased Yarised.

Võib arvata, et Toyota selle projektiga kasumit ei teeni, hea kui nulli jääb, aga suur autotootja saab endale säärast luksust lubada, sest ambitsioonid on suured. Toyota rallimeeskonnale on püstitatud vaid üks eesmärk – tulla tšempioniks nii individuaalselt, kui tiimide arvestuses.

Yaris GT WRC ei ilmu starti siiski enne aastat 2020, mis tähendab, et Toyota pikendab ralliprogrammi üle katseperioodi, milleks määrati kolm aastat. „Seni keskendume võitlusele tiitlite nimel praeguse Yarisega,” ütles Tomoyama.

Autospordi asjatundjad ootavad huviga, millega vastavad Toyota käigule teised autotootjad ja mida arvab asjast MM-sarja korraldav Rahvusvaheline Autoliit (FIA). On ju reeglid koostatud nii, et välistada homologation special mudelid.
jalas
V järgu kommentaator
V järgu kommentaator
Postitusi: 35
Liitunud: 23 Apr 2016, 13:50

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas jalas »

Järjekordne tasuline tõlkeartikkel =)
soca
Rallifoorum 24/7
Rallifoorum 24/7
Postitusi: 11133
Liitunud: 13 Jaan 2012, 15:22
Asukoht: Lõuna-Eesti ralliteed

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas soca »

ja õhtuleht väidab veel et ehitatakse puha supermasin!!!! http://sport.ohtuleht.ee/837589/toyota- ... upermasina
Minu postitusi täie tõsidusega mitte võtta.
Dmack Eesti rahvusrehviks!
Rallifoorumi vanasõna: "Otile sobivad ainult Poola ja Soome ralli!"
mcwax

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas mcwax »

Ja ainult Tänakule ;)
jens
Rallifoorum 24/7
Rallifoorum 24/7
Postitusi: 2077
Liitunud: 02 Aug 2005, 21:50
Asukoht: Tallinn

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas jens »

2020ni veel aega on. Nii mõndagi võib selle aja jooksul juhtuda ja kes teab, võib-olla isegi järjekordsed uued tehnilised reeglid tulevad 2020ndate alguses. Neid ikka muudetakse iga teatud aja tagant.
KidrA
Rallifoorum 24/7
Rallifoorum 24/7
Postitusi: 2225
Liitunud: 27 Nov 2005, 15:22

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas KidrA »

soca kirjutas:ma ei saa aru, postitusi kogute või mis teema on?
Ära karda, selles vallas sul konkurents puudub.
-huviline2-
Rallifoorum 24/7
Rallifoorum 24/7
Postitusi: 3574
Liitunud: 13 Veebr 2006, 17:08

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas -huviline2- »

jens kirjutas:2020ni veel aega on. Nii mõndagi võib selle aja jooksul juhtuda ja kes teab, võib-olla isegi järjekordsed uued tehnilised reeglid tulevad 2020ndate alguses. Neid ikka muudetakse iga teatud aja tagant.
Uus generatsioon peaks siis peale tulema.
jens
Rallifoorum 24/7
Rallifoorum 24/7
Postitusi: 2077
Liitunud: 02 Aug 2005, 21:50
Asukoht: Tallinn

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas jens »

KidrA kirjutas:
soca kirjutas:ma ei saa aru, postitusi kogute või mis teema on?
Ära karda, selles vallas sul konkurents puudub.
Päris hea. :D
tugitoolifänn
Diagnoos: rallisõltlane
Diagnoos: rallisõltlane
Postitusi: 1012
Liitunud: 29 Juun 2016, 15:37

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas tugitoolifänn »

Ei osanud seda kuhugi lisada. Ehk on aeg teha Toyota teemaline "topic" ?
Pikem variant Oti Jaapani visiidist.

https://www.youtube.com/watch?v=VSBp-yd0wNk
Dubber
Diagnoos: rallisõltlane
Diagnoos: rallisõltlane
Postitusi: 1342
Liitunud: 30 Jaan 2009, 11:07
Asukoht: Pärnu

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas Dubber »

tugitoolifänn kirjutas:Ei osanud seda kuhugi lisada. Ehk on aeg teha Toyota teemaline "topic" ?
Pikem variant Oti Jaapani visiidist.

https://www.youtube.com/watch?v=VSBp-yd0wNk
viewtopic.php?f=7&t=5404&start=340
Tehtud! Ott ja Martin on WRC meistrid!
tugitoolifänn
Diagnoos: rallisõltlane
Diagnoos: rallisõltlane
Postitusi: 1012
Liitunud: 29 Juun 2016, 15:37

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas tugitoolifänn »

Leidsin selle mingi aeg hiljem jah :oops:
Mati
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Postitusi: 651
Liitunud: 17 Nov 2016, 08:37

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas Mati »

Epik
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Postitusi: 727
Liitunud: 06 Mär 2011, 12:58
Asukoht: Harjumaa
Meeldimisi saanud: 1

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas Epik »

Maailmameister Vataneni emotsionaalne võrdlus: Tänak on toores talent, nagu noorelt surnud Toivonen


„Algusest peale oli selge, et Ott on toores talent. Selle all mõtlen midagi sarnast, nagu oli Henri Toivonen, kes Korsika rallil suri…“ toob 1981. aasta autoralli maailmameister Ari Vatanen välja aukartust äratava paralleeli.

Kiire pilk ajalukku. Henri Toivoneni kaasaegsed räägivad temast legende. 29aastaselt surnud Jyväskylä mees võitis karjääri jooksul vaid kolm MM-sarja etappi, kuid need numbrid ei peegelda tema tegelikku taset. Omamoodi saab Toivoneni talendist aimu vormelibossi Eddie Jordani sõnade abil. Nimelt meeldis soomlasele ka ringrajal kihutada ning Jordan on tema annet võrrelnud suisa Ayrton Sennaga: „Ma ei saa lubada, et Toivonen oleks kunagi vormel-1 maailmameistriks tulnud, kuid olen täiesti kindel, et ta oleks võitnud nii mõnegi MM-sarja etapi.“

Vormel jäi legendaarse soomlase elus siiski tagaplaanile, kuid ralliautos näitas ta imelisi oskusi. Vatanen ja Toivonen lõid mõlemad kaasa rallimaailma legendaarseimail B-rühma ajastul, kui 500 hobujõuga kergekaalulised autod olid võimelised teatud kiiruskatseid läbima keskmise kiirusega kuni 180 km/h, tippkiirused kerkisid kõrgemale kui 220 km/h.

Toivonenist sai kõige kurvemas mõttes oma ajastu sümbol – 1986. aasta Korsika rallil sõitis ta teelt välja, Lancia Delta S4 süttis põlema ja Toivonen koos kaardilugeja Sergio Crestoga hukkusid leekides. Paar tundi hiljem teatasid MM-sarja korraldajad B-rühma ajastu lõpust – traagiliste õnnestuste rida muutus lihtsalt liialt pikaks.


agasi tänapäeva. Omal ajal B-rühma ilu ja valu otseselt tunda saanud maailmameister Vatanen kinnitab veel korra, et Toivonen ja Tänak on rallisõitjatena võrreldavad, sest vaid üksikud mehed oskavad ja julgevad sõita maksimumi piiril. Soomlasel ei õnnestunud kiiruse kõrvale lisada sellist stabiilsust, nagu on viimasel kahel aastal suutnud Tänak.

Soome ja Eesti imeline koostöö

„Ott on algusest peale näidanud, et ta on kiire. Sedasorti inimesi on maailmas üksikuid. Tipus saavad otsustavaks väikesed asjad: kui Ott näitaks 0,1 protsenti kehvemaid esitusi, siis ta enam päris tippu ei kuuluks. Rallis on väga suur vahe, kas annad endast 100 või 99,9 protsenti,“ selgitab ülikogenud Vatanen, kes alates 2013. aastast tegutseb Eesti Autospordi Liidu presidendina. Kuigi 65aastane mees on Soome patrioot, siis Tänaku edust rääkides kõlab tema hääles selge uhkusenoot.

Omamoodi vahva on ka Tänaku ja tema kaardilugeja Martin Järveoja tulevik, sest alates järgmisest aastast sõidetakse Toyota meeskonnas, mille keskus paikneb Jyväskyläs ehk Toivoneni sünnilinnas. Tiimi juhib neljakordne maailmameister Tommi Mäkinen ning osaliselt hakkab meeskonna logistikakeskus paiknema Tallinna Lennujaama vahetus läheduses.

„Ükskõik, millise nurga alt vaadata, on tegemist imelise Soome ja Eesti vahelise koostööga. Edu suhtes peame siiski kannatlikud olema, kuid õnneks on Toyota sedasorti tiim, kellel on alati pikaajaline strateegia ning nemad ei anna niisama kergelt alla. Vahet pole, kas kulub üks või viis aastat, kuid lõpuks saame tähistada maailmameistritiitlit,“ räägib mees enesekindlalt. Vatanen on juba aastaid korrutanud, et tema jaoks pole kahtlustki, et varem või hiljem tõuseb Tänak planeedi parimaks rallimeheks.



Autospordiliidu presidendina vaheldumisi Prantsusmaal ja Soomes elav mees võrdleb oma Eestis peetavat ametit välisministri omaga – tema töö on meie autosporti piiri taga esindada. Selgub, et ka Tänaku ja Järveoja tiimivahetuse puhul võib Vataneni käsi mängus olla.

„Loomulikult on aastate jooksul Otist juttu tulnud. Tänavu toimunud Jyväskylä rallil tutvustasin Oleg Grossi Tommi Mäkinenile,“ meenutab Vatanen, kuid lisab, et eestlaste tiimivahetuse protsess tol hetkel juba käis.

Grossita poleks Tänak tipus

Veel üks hüpe ajalukku. 2015. aasta lõpus selgus, et Tänak sõlmis M-Spordi tiimiga aastase lepingu. Õhtuleht uuris toona Vatanenilt, kas tal on plaanis Mäkineniga rääkida, et viimane Tänakule Toyotas koha leiaks. Vataneni vastus kõlas: „Ma suhtlen Tommiga vahetevahel. Ta on oma otsustes väga iseseisev, nii et ma isegi ei ürita teda mõjutada, sest ma ei saaks sellega hakkama. Aga rallispordi tulevik paistab helge ja noortele kiiretele sportlastele peaks kohti jaguma.“

Tagasi tänapäeva. Oleg Grossist rääkides muutub Vatanen emotsionaalseks ja rõhutab, et ärimehe tuge on Tänaku loo puhul võimatu üle hinnata. „Kahjuks on nii, et meie spordiala kõige kõrgemal tasemel on vaja finantsilist tuge. Õnneks on Otil see osa olemas olnud. Ta on jõudnud kõrgele ja väärib sinna kuulumist. Nüüd peab ta ise näitama, mida suudab. Ilma Grossi aastatepikkuse toetuseta, poleks Ott nii kaugele jõudnud.“

Soome rallilegend nimetab Saaremaalt pärit Tänakut järjepidevalt tulevaseks maailmameistriks. „Arvan, et on vaid aja küsimus, millal Ott MM-tiitli võidab. Õnnega pooleks võib ta seda suuta juba järgmisel aastal, kuid samas ei tohiks keegi olla pettunud, kui tiitli võitmine võtab aega näiteks viis aastat. Maailmas on vaid üksikuid piloote, kes suudavad sellisele tasemele tõusta. Kui mõtleme järgmise aasta MMile, siis Ott on üks peamisi tiitlipretendente, aga tuleb arvestada, et Toyota on endiselt noor meeskond.“

***


Vatanen jääb uue põlvkonna staaridest rääkides vaoshoituks
Ott Tänaku ja Martin Järveoja vägitegudest on palju juttu olnud, kuid Eestis kasvab üles terve hulk tublisid autosportlasi, kellest viimastel aastatel on on enim ilma teinud Jüri Vips, Ralf Aron, Janno Ligur, Karl Kruuda, Sander Pärn ja Martin Rump.

Kas mõne noore mehe või naise talenti saab võrrelda Tänaku omaga? „Ma ei saa täie kindlusega öelda, et Eestis kasvab samasuguseid talente. See oleks kõigi suhtes ebaaus. Õnneks on siin siiski hulk lubavaid võidusõitjaid, kuid ma tõesti ei julge öelda, et kellegi talent oleks Oti omaga võrreldav. Mitmel juhul avanevad tõelised oskused alles hilisemas eas. Autosport on karm, kuid õnneks Otil olid Oleg Gross ja Malcolm Wilson, kes aitasid tema talendil esile kerkida. Peame vaeva nägema, et järgmisel põlvkonnal tekiks sarnased võimalused,“ arutleb Vatanen.

Alaliidu prioriteedina toob ta välja püramiidi vundamendi laiendamise, sest vaid sellisel viisil saab sinna peale ehitada terava tipuga hoone. „Meie peamine eesmärk nii Rahvusvahelises Autospordiliidus, Eestis kui Soomes on teha kõik endast olenev, et rohujuuretasandil oleks meie spordiala mõistliku hinnaga kättesaadav. Autospordiga käib kaasas kuvand, et see on väga kallis, mis pole vale. Eesti ja Soome puhul on tegemist suure väljakutsega, sest meil puudub suur tööstuslik ajalugu, nagu näiteks suurriikidel Inglismaal, Prantsusmaal ja Saksamaal.“

***


Soome müstilise eduloo alustalad: iseloom ja järjepidevus
„Soomes on ju tohutu hulk autotootjaid, mistõttu on neljarattalised meie riigis ülimalt odavad!“ viskab Ari Vatanen nalja, kui küsimus puudutab soomlaste uskumatut mootorispordi edulugu. Faktid räägivad omamoodi müstilist keelt: 5,5 miljoni elanikuga riigist on aastate jooksul üles kasvanud seitse autoralli ja kolm vormel-1 maailmameistrit. Kahe sarja peale on võidetud 18 tiitlit.

Ford Escort RS1800 roolis tõusis 1981. aastal tšempioniks ka Vatanen. Teda peetakse igati põhjendatult Soome aegade parimate autosportlaste hulka. Väikese huumori järel muutub vanameister tõsisemaks: „Tegelikult ei ole eestlased ja soomlased erilised meeskonnamängijad ja seetõttu sobivadki meile individuaalsed alad. Arvan, et soomlase iseloom lihtsalt sobib autospordiga kokku. Nendel aladel tuleb pidevalt suuri tagasilööke, kuid meie võitleme alati edasi.“

Veelgi tähtsamaks peab ta järjepidevust. „Soome puhul on selgelt näha, et üks edulugu on teiste sarnaste jaoks vundament. Praegu näeme seda Hollandis, kus noor vormelisõitja Max Verstappen on tõusnud riigi armastatuimaks sportlaseks, vormel-1 on seal hoobilt populaarsem kui jalgpall. Kogu riigi kardirajad on täis noori, kes tahavad võidu sõita. Soomes oleme näinud sarnaseid aegu. Võib kindel olla, et Hollandist kasvab peale nii mõnigi kõva võidusõitja,“ tõdeb ta.

Vatanen toob välja, et ilma Markko Märtini vägitegudeta poleks maailma tippu jõudnud ka Ott Tänak. Kui ralli on inimeste jaoks huvitav ja kaasahaarav, siis saab loota ka järelkasvule. „Edu kasvatab edu,“ kinnitab legend.

Kuigi Soome autosportlased on läbi aegade planeedi ühed edukamad, tunnistab Vatanen, et ka lahe taga on keeruline talentidele vajalik rahastus leida. „Kas pärast Valtteri Bottast kerkib mõni soomlane veel vormel-1 sarja? Sellele on praegu väga raske vastata. Õnneks tundub, et meie rallitulevik on väga paljulubav.“


***

ÜKS KÜSIMUS | Millal viimati WRC-auto roolis istusid?

Ari Vatanen: „Kõige uuemaid WRC-autosid pole ma veel proovinud, kuid tean, et need on väga kiired. Viimati vajutasin sarnasel masinal gaasi põhja umbes viis aastat tagasi. Usun, et peagi sõidan ka uue autoga. Ma ei kavatse kuskil võistelda, kuid mõnel ilusal teel tahaks väga seda masinat proovida.“

***

Ari Vatanen (65aastane)
- Sünidnud Tuupovaaras

- Elukohad: Soome ja Prantsusmaa

- 1981. aasta autoralli maailmameister

- 10 MM-rallide võitu

- 27 korda MM-rallil poodiumil

- 527 kiiruskatse võitu

- Neljakordne Dakari ralli võitja

- Autod: Ford Escort RS1800, Opel Ascona 400, Peugeuot 205 Turbo 16

- 1999-2009 oli Euroopa Parlamendi liige

- 2009. aastal kandideeris FIA presidendiks, kuid kaotas Jean Todtile

- 2013. aastast alates Eesti Autospordi Liidu president

- Prantsusmaal asuvas farmis on kasvatanud nii viinamarju kui ka oliive
Mati
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Postitusi: 651
Liitunud: 17 Nov 2016, 08:37

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas Mati »

nsa
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Postitusi: 917
Liitunud: 01 Apr 2012, 16:35
Asukoht: Stockholm

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas nsa »

Rootsis on sellised märjad unenäod igapäeva teema rallihuviliste seas :D
-huviline2-
Rallifoorum 24/7
Rallifoorum 24/7
Postitusi: 3574
Liitunud: 13 Veebr 2006, 17:08

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas -huviline2- »

Einoh, miks mitte, 2020 tulevad uued autod ju jälle. Palgati endale selline hunnik noori ja vihaseid ningi kiireid ja kogenuid sõitjaid, mis on kõvasti rohkem, kui auto reklaamimiseks ning sarja võitmiseks vajalik. Ainus loogiline variant tundubki nagu see, et plaanid on suured.
mcwax

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas mcwax »

Et siis teevad kontserni sisese vangerduse? Tõstavad R5 Fabia "sisu" Polo sisse, ja WRC 2017 Polo sisu Fabia sisse, kõpitsevad natuke siit-sealt ja voilaa - ongi kontsern jälle esindatud ning domineerib nii WRC kui WRC2 arvestuses :) Seejuures on rumala aktsionäri silmis VW puhas poiss, et ei raiska suurt raha mingi WRC barbaarsuse peale, kui endal dieselgate'i jamad kaelas. JOKK saksa moodi :) Unistada ju võib... mine tea, äkki unistus täitubki.
"Tehase" Polo ja Fabia korraga jooksutamine WRC2's tundub küll natuke imelik, aga samas Citroen ja Peugeot sellega tegelevad (kuigi siin vist pole nö. tehasetiimi); kumbki võiks ju ikka suurde WRC'sse ära kolida küll.
-huviline2-
Rallifoorum 24/7
Rallifoorum 24/7
Postitusi: 3574
Liitunud: 13 Veebr 2006, 17:08

Re: Delfinaarium

Postitus Postitas -huviline2- »

Polo mk6 on üldse teisel põhjal, kui Fabia mk3. Täiesti erinevad autod siiski pidid tulema ja nagu mainitud, siis Polo ei tule ju VW Motorspordiga sarja. St. tuleb, aga teenusena. Kes maksab, see tellib endale muusika...umbes nagu M-Sport. Škoda müüb autod eraklientidele ja nemad vaadaku ise, kuidas edasi. Enda meeskonda palgatakse kiired mehed ja hooldadakse ning arendatakse autot. 2017 Pologa pole ka ilmselt 2020 regulatsioonide järgi enam midagi teha. Škoda Motorsport ehitab endale muide uut ja suurt baasi. :)
Vasta