Delfinaarium

Maailma rallitippude käekäigust

Moderators: Jaanus, KAIKUL, Strike, Erki, jagr

Post Reply
Kolin
Rallifoorum 24/7
Posts: 19355
Joined: Sun Feb 23, 2003 12:43 pm
Location: Seal kus lõpeb asfalt

Re: Delfinaarium

Post by Kolin »

Škoda tagasi tulek oleks mõisatgi väga tervitatav nähtus.

Kas meistrit millest ainukesena Lappi omale koha WRC sarjas leidis. Siis Pontu peab ikka WRC2 edasi nühkima. Kui Škoda WRC tagasi on siis tulevane WRC2 meister saaks omale koha ka WRC sarjas.
Man and machine against mother nature!!!
"I kneel only to god, But I don't see him here"John Abruzzi
jens
Rallifoorum 24/7
Posts: 2077
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:50 pm
Location: Tallinn

Re: Delfinaarium

Post by jens »

Nii et Tidemand peaks WRC debüüdiga ootama aastani 2020? Nalja teete või. Rootslased ei pääse WRC-s ikka kohe kuidagi löögile.

Ja kui vanast peast WRC-sse lõpuks jõuda, võib rong juba läinud olla, nagu Hännineni näide ütleb. Tõsi, samas Meeke pidi ka ootama ja on jõudnud etapivõitudeni.
-huviline2-
Rallifoorum 24/7
Posts: 3574
Joined: Mon Feb 13, 2006 5:08 pm

Re: Delfinaarium

Post by -huviline2- »

WRC autoga WRC etapil debüüt on tegelikult juba tehtud 2013. aastal Rootsis, 2014 samal rallil. Even Managmenti põhimõte sõitmise eest 0 eurot maksta ei muuda võimalusi praeguse konkurentsi juures just suureks.
jens
Rallifoorum 24/7
Posts: 2077
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:50 pm
Location: Tallinn

Re: Delfinaarium

Post by jens »

-huviline2- wrote:WRC autoga WRC etapil debüüt on tegelikult juba tehtud 2013. aastal Rootsis, 2014 samal rallil.
Nojah, täpsustuseks mõtlen täishooaega, mitte üksikuid rallisid. :D Isegi kui vahepeal liikunud kuulujutt, et teeb paar rallit WRC-ga kaasa 2018, teostuks, poleks see ka "päris see".
Kolin
Rallifoorum 24/7
Posts: 19355
Joined: Sun Feb 23, 2003 12:43 pm
Location: Seal kus lõpeb asfalt

Re: Delfinaarium

Post by Kolin »

Hetkel tõmmati vesi peale sellele Škoda Wrc programmile. Lähiajal pole plaan WRC autot ehitada.
Image
https://www.motorsport-news.co.uk/news/ ... rc-return/
Man and machine against mother nature!!!
"I kneel only to god, But I don't see him here"John Abruzzi
Mati
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 651
Joined: Thu Nov 17, 2016 8:37 am

Re: Delfinaarium

Post by Mati »

Olts
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1082
Joined: Tue Mar 25, 2003 1:20 pm
Location: seal kus parimad ralliteed

Re: Delfinaarium

Post by Olts »

rattaga on kah hea sõita
Mati
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 651
Joined: Thu Nov 17, 2016 8:37 am

Re: Delfinaarium

Post by Mati »

Suur tänu teravmeelse märkuse eest.
Epik
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 727
Joined: Sun Mar 06, 2011 12:58 pm
Location: Harjumaa

Re: Delfinaarium

Post by Epik »

Mati wrote:
Suur tänu teravmeelse märkuse eest.
Aasta oli 1955. Maailma autospordi paremik võttis ette müstilise 1000 miili võidusõidu Mille Miglia. Karjääri jooksul viis vormel-1 MM-tiitlit võitnud Juan Manuel Fangio andis võistluse eel meeskonnakaaslasele Stirling Mossile maagilise tableti, mille viimane küsimusi esitamata alla neelas. „Ma pole kindel, mis see oli, kuid kindlasti on see tänapäeval keelatud,“ meenutab Moss tähtsat päeva.

Legendaarse sõidu võitis Mercedes Benz 300 SLR autoga kihutanud Moss, Fangio jäi teiseks, kaotades britile enam kui poole tunniga. Võidumehe sõnul iseloomustab tableti söömine toonast autosporti väga hästi: kihutamine kulges morfiini ja amfetamiini kasutamise tähe all.

Tekib küsimus, kas tänapäeva autosport on dopingust prii? Samal ajal, kui liiga suur osa spordimaailmast paistab olevat keelatud ainetest läbi imbunud, leiab autospordist vaid üksikuid dopingujuhtumeid, millest enamik puudutavad Ameerika kultussarja NASCAR.

Tänak: ei näe põhjust, miks keegi kasutama peaks

Mullu Eesti aasta sportlaseks valitud rallimees Ott Tänak tunnistab: tema pole kuulnud ega näinud, et keegi konkurentidest kurjale teele oleks läinud. „Olen sporti suhteliselt pikalt teinud ja pole näinud kedagi proovimas. Omal ajal tehti suitsu ja saadi ka sõidetud, kuid täna on mindud veidi rohkem professionaalsemaks. Kui suudame niisama heas vormis olla, siis sellest täitsa piisab,“ arutleb ta.

Võib tekkida küsimus, miks üldse autospordis dopingut kasutada? Ohukohti on tegelikult mitu. Loomulikult füüsiline pool, sest nii rallimehed kui ka näiteks vormel-1 piloodid peavad olema väga heas vormis: vaja on nii tugevust kui ka vastupidavust. Tagasi 1950. aastatesse hüpates kerkib esile teine oht: autos on vaja meeled ülimalt erksad hoida ja väsimusel pole roolis mingit kohta. Näiteks ralli on olemuselt tõsine kestvusala, kus kolm päeva jutti hommikust õhtuni mööda kitsaid teid kihutatakse.



Tänak tunnistab, et viimane mõttekäik on tema jaoks uus. „Ausalt-öeldes pole sellise asja peale kunagi mõelnudki. Siiamaani oleme ilma turgutiteta hakkama saanud. Ei näe põhjust, miks keegi neid kasutama peaks,“ arutleb ta. Lisaks ei näe ta erilist mõtet ka kehalist vormi parandavatel ainetel. „Usun, et meie alal ei muuda 10-20 protsendi jagu füüsilise võimekuse kasvu üldist tulemust. Lõpuks on kõik ikkagi peas kinni.“

Antidopinguekspert Kristjan Port kinnitab Mossi juttu, et 1950. ja 1960. aastatel valitses teistmoodi mentaliteet. „Pigem oli rusikareegel, et amfetamiin pidi taskus olema, samamoodi ka ratturitel. Neid proove hakati tegema alles siis, kui palju vigastusi tekkis. Toona võeti see teema üles just nende alade tõttu, kus amfetamiin tekitas elule riski. Praegu tõesti ei meenu, et selliseid skandaale oleks üles kerkinud.“

Pordi sõnul oleks keelatud ainetest ka tänapäeva autospordis kasu, rääkimata motospordist, kus dopingukütid kahtlustavad ka potentsiaalset anaboolsete steroidide kasutamist, näiteks füüsiliselt väga raskes motokrossis, mis nõuab rohkem kui paljud traditsioonilised spordialad. „Ka vormelisõit on kehaliselt väga suure nõudlikkusega. Mitmed mehed on amatööride rattavõistlustel tipus olnud,“ lisab ta.

Tegelikult selgub WADA statistikast, et autospordis viiakse läbi üsna vähe teste. Näiteks 2015. aastal (hilisemaid raporteid pole veel avaldatud) võeti rallisõitjatelt 61 dopinguproovi. Kogu maailma autospordis tehti kokku 471 proovi. Tänak kinnitab, et teda kontrolliti ka eelmisel hooajal. „Teiste sõitjate koha pealt ei oska ma midagi kommenteerida, sest ei tea, kui palju neilt proove on võetud,“ lisab ta.

Süsteem on samasugune nagu teistel aladel. Sportlastel on iga päev tunnine aken, kui nad peavad olema paigas, kust dopingukütid neid leiavad. Olgu selleks kodu või hotellituba. „Peame olema kindlal aadressil kättesaadaval. Üldiselt sellel ajal nad tulevad. Igal võistlusel tehakse pistelist kontrolli nii sõitjatele kui kaardilugejatele,“ selgitab Saaremaa rallimees.

Kontrollimise, või õigemini selle puudumise, teema võttis 2016. aastal teravalt üles 2009. aasta vormel-1 maailmameister Jenson Button. „Mind pole kolme või nelja aasta jooksul pistelisse kontrolli võetud. Varem pidime pärast võistlust uuriniproovi andma, kuid ka seda pole juba ammu juhtunud,“ rääkis ta Inglismaa meediale.

Button saatis ametnike suunas terava kriitikanoole. Ta palkas endale assistendi, kes täitis infosüsteemi, et WADA teaks täpselt, kus britt tunnise akna sees paikneb. Selgub, et tegemist oli kasutu käiguga. „Peame neile teada andma, millises hotellitoas kella kuue ja seitsme vahel hommikul oleme. Istume seal ja ootame. Kui palkame inimesi, kes WADA jaoks ajakava koostavad, siis peaks nad meid vähemalt testima. Vastasel juhul on see lihtsalt ebavajalik raha ja aja raiskamine.“ Button lisas, et tea ei tea ühtegi kaasvõistlejat, keda oleks viimase aasta jooksul mõni dopingukütt külastanud.

Port: risk ei pruugi olla majanduslikult ratsionaalne

Port selgitab, et mõne spordiala puhul on vähene kontrollimine teadlik valik. „Peamiselt otsustab oma valdkonna eest föderatsioon: kas nad teevad antidopinguga koostööd või mitte. Kui tuua näiteks male, siis näeme, et mõningates alaliitudes tehakse seda vähem. Vormel-1 puhul on samuti arutletud, kas testitakse piisavalt, sarnane lugu on tennisega.“

Ühe teooria kohaselt jääb autosport viimastel aastakümnetel suurematest dopinguskandaalidest puutumata lihtsalt põhjusel: risk on liiga suur. Sportlased sõidavad niikuinii viimasel piiril ning raske on ennustada, kuidas ergutid kehale mõjuksid. Piltlikult öeldes tahetakse metsas või ringrajal kihutades üdini kaine olla. Kui näiteks suurel osal spordialadest rikub dopingutarvitaja ainult enda tervist, siis autospordis võib ühe inimese terviserike saada saatuslikuks ka kaasvõistlejatele.

„Tõsi, see võib tõesti nii olla. Eneseregulatsiooni tekitamine ongi kõigi nende reeglite mõte. Mida kõrgemas tipus oled, seda suurem on kaotusega tulenev risk. Võistlusi on vähe ja panused on kõrged. Mõne teise spordiala puhul on mänguteoreetiline efektiivsusarvutus teistsugune ehk dopingu kasutamise motiiv on natukene suurem. Kaldun arvama, et autospordis ei pruugi see risk olla majanduslikult ratsionaalne. See võib olla üks paljudest seletustest, miks teatud spordialad ei seostu dopinguga,“ ütleb Port.

Veel üks teooria: autospordi puhul on dopinguga sarnane temaatika kandunud pigem inseneride töösse. Sõitja hoiab terviseriski tõttu keelatud võtetest eemale, kuid insenerid ja mehaanikud on need, kes otsivad võimalusi reeglitest kõrvale hiilida ja autod seeläbi kiiremaks muuta.

Või ongi tegemist ühe väga ausa tippspordi valdkonnaga, kus mitte keegi ei pea vajalikuks keelatud ainete kasutamist? Ilus mõte, mis laiemalt atleetide maailmas toimuvat vaadates veidi uskumatuna tundub.

„Autospordis ei annaks doping nii palju juurde kui kestvusspordialadel,“ ütleb eelmise aasta maailma paremuselt kolmas rallimees Tänak lõpetuseks.

***

Eestis roolikeerajaid ei kontrollita
Kui maailma autospordis on avaldatud arvamust, et tipptasemel autosportlasi peaks rohkem kontrollima, siis Eesti võistlusi dopingukütid ei külasta.

Autospordi Liidu peasekretär Alar Arukuusk on ametis olnud alates eelmise aasta maikuust ja tema teada pole kodustel võidukihutamistel dopinguproove võetud. „Eesti Antidoping pole meie võistlusi külastanud, vähemalt selle poole aasta jooksul, mis mina ametis olen olnud.“ ütleb ta.


Küll aga korraldatakse puhumisreide. „Näiteks drift'i-võistlustel on meil olemas alkoholikontroll, et keegi jääknähtudega rooli ei istuks,“ lisab Arukuusk. Veel eelmisel aastal oli sellisel juhul tegelikult tegemist omamoodi dopingukontrolliga, sest alkohol mahtus WADA keelatud ainete nimekirja. Alates esimesest jaanuarist aine enam dopingu hulka ei kuulu, kuid loomulikult on endiselt autospordis keelatud.

Eesti Antidopingu juhatuse esinaine Elina Kivinukk kinnitab, et Autospordi Liit pole neilt töid tellinud. „Viimastel aastatel pole Eesti autospordi võistlustel dopingukontrolle tehtud, kuid alaliidu uue juhatusega on meil mõningane kontakt olnud,“ selgitab ta. Kivinukk lisab, et senine kontrollimise praktika on mõningal määral soetud ka Eesti Olümpiakomiteega sõlmitud lepinguga ning autosport olümpiaalade hulka ei kuulu.

Küll aga selgub 2016. aasta statistikast, et näiteks veemoto alajuhid tellisid kolm võistlussisest kontrolli.
jens
Rallifoorum 24/7
Posts: 2077
Joined: Tue Aug 02, 2005 9:50 pm
Location: Tallinn

Re: Delfinaarium

Post by jens »

Autospordis on tehnika osakaal nii suur, et pigem otsitakse hea tulemuse saavutamiseks auke tehnilistes reeglites kui et sportlaste füüsilises trimmimises.

Samuti ei ole füüsiline atleetlik vorm tehnikaspordis nii otsustava tähtsusega. Muidugi peab heas vormis olema, aga see viimase % vormi timmimine ei anna sooritusele eriti midagi juurde, kui mõnel muul alal tähendab hetkevorm kõike. Ehk siis teisisõnu sõiduoskused loevad rohkem, ja neid dopinguga ei tekita.
Milor
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1685
Joined: Sun Jul 18, 2004 4:55 pm
Location: Roobuka

Re: Delfinaarium

Post by Milor »

Arvestades, kui pikad päevad on meestel ralli nädalal (magatakse 4-5h) , siis värskust ja ergutust tooksid need ained küll?
Ott Tänak on rallisõitja - mitte meelelahutaja.
Janarr
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 677
Joined: Mon Mar 18, 2013 9:10 pm

Re: Delfinaarium

Post by Janarr »

Milor wrote:Arvestades, kui pikad päevad on meestel ralli nädalal (magatakse 4-5h) , siis värskust ja ergutust tooksid need ained küll?
Tooks tõesti, aga lõppkokkuvõttes oleks keha peale võistlust hoopis rohkem kurnatud ja järgmise võistluseni taastumine võtaks märksa rohkem aega.
Valikute küsimus...
„See on pea, mitte jalg, mis on tööriistaks iga võidusõitja eduni. Vähesed mõistavad seda” (Peter Sauber)
Dubber
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1342
Joined: Fri Jan 30, 2009 11:07 am
Location: Pärnu

Re: Delfinaarium

Post by Dubber »

Image
Tehtud! Ott ja Martin on WRC meistrid!
CTR
Rallifoorum 24/7
Posts: 5072
Joined: Wed Jan 21, 2015 7:26 pm

Re: Delfinaarium

Post by CTR »

Subaru ju välismaa foorumi ,,dream car'' teemast.. lihtsalt kokku shopitud.

aga soovitan vaadata viimast The Grand Tour osa, oli päris huvitav lõik Audi vs Lancia 80ndatel.
Last edited by CTR on Tue Jan 23, 2018 5:54 pm, edited 1 time in total.
Dubber
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1342
Joined: Fri Jan 30, 2009 11:07 am
Location: Pärnu

Re: Delfinaarium

Post by Dubber »

Mhmh, selle pärast see Subaru pilt ongi siin telhvis

Lancia pilt ka:)
Image
Tehtud! Ott ja Martin on WRC meistrid!
Suurkala
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 513
Joined: Thu Aug 07, 2008 3:40 pm

Re: Delfinaarium

Post by Suurkala »

Sorry, ei suuda linki mõistlikumalt kopeerida, eks vanadus annab vaikselt tunda.

Henning vähe hullanud.
https://www.facebook.com/SportsRacingTe ... 3&__md__=1
Mart_
Rallifoorum 24/7
Posts: 2128
Joined: Thu Oct 07, 2010 1:58 pm

Re: Delfinaarium

Post by Mart_ »

Suurkala wrote:Sorry, ei suuda linki mõistlikumalt kopeerida, eks vanadus annab vaikselt tunda.

"link"
Pikkade linkide puhul aitab mõni URL shortener, näiteks https://goo.gl/.

Sinu link oleks siis https://goo.gl/oT6kyQ
Champions aren't made in the gyms. Champions are made from something they have deep inside them -a desire, a dream, a vision.
viplala
Rallifoorum 24/7
Posts: 11795
Joined: Sat Dec 10, 2011 6:38 pm
Location: Haabneeme

Re: Delfinaarium

Post by viplala »

Fooum oli maas pea nädala, MC ralli 3päeva teemas domeeni päästmisest juttu.
Lithium wrote:Täitsa kole oli ikka olla, et foorum maas oli, tänud härrale kes domeeni päästis. Tere tulemast tagasi, paneme kõik oma saed uuesti käima. :)
Et see foorum ikka püsiks siis kas kasutajad saavad ka kuidagi abiks olla, et midagi sellist uuesti ei korduks?
Ja mis siis ikkagi juhtus, kui pole saladus?
Synt3r
II järgu kommentaator
II järgu kommentaator
Posts: 402
Joined: Thu Jan 13, 2011 1:55 pm

Re: Delfinaarium

Post by Synt3r »

Image
Pints
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 771
Joined: Tue Jun 15, 2010 7:41 pm
Location: Harju

Re: Delfinaarium

Post by Pints »

Image

Positiivseid noote - Suvalisel mitte-rallihommikul päris palju külalisi lehel.
Post Reply