RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Maailma rallitippude käekäigust

Moderators: Jaanus, KAIKUL, Strike, Erki, jagr

ME-3
III järgu kommentaator
III järgu kommentaator
Posts: 193
Joined: Sun Mar 06, 2011 10:06 am

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by ME-3 »

maailmameister
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1282
Joined: Fri Apr 03, 2009 4:21 pm
Location: Raasiku

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by maailmameister »

Kuldar Sikk tutvustab: kaardilugeja töö MM-ralliks valmistumisel Ast Üni


Autoralli MM-sari on aastaringne karussell, kus vaba aega priisata pole. Kaardilugejate jaoks algab töö järgmise etapi nimel piltlikult öeldes kohe pärast eelmise ralli purki saamist. Õhtuleht uuris, kuidas navigaatorid võistlusteks valmistuvad.
„Kaardilugejate jaoks on ettevalmistus enamasti rallipõhine. Kahega me üldjuhul korraga ei tegele, välja arvatud siis, kui võistluste vahe on väike. Sel puhul tuleb mingid tegevused ära teha, et pilt ette saada,“ alustab selgitustööd Kuldar Sikk, kes on kaardilugejana osalenud suisa 101 MM-rallil. Rohkemat pole ette näidata ühelgi teisel eestlasest navigaatoril ega piloodil.
Ettevalmistuse esimeses faasis tuleb üle vaadata eelneva aasta legend ja katsed. Seejärel tehakse parandusi vastavalt sellele, mida oleks saanud paremini teha ning kas rajal oli ohtlikke kohti. „Kui veel süvitsi minna, siis vaatad, miks kaotasid mingil lõigul kellelegi rohkem. Räägin küll praegu Ott Tänaku eest, aga mingil määral saab mõtteid ka auto seadistuse kohta, sest vaheaegu saab ju võrrelda, kus oli keegi kiirem või aeglasem,“ ütleb Sikk.
Ta jätkab: „Kuna tänapäeval on enamasti olemas kõik sisevideod, saab hästi palju ka nendega tööd teha. Nii enda kui ka konkurentide omadega. Saad analüüsida teiste tegevust, millist sõidujoont nad kasutasid või kust kurvi lõikasid.“
Kui praegu on sisevideote olemasolu ja kättesaadavus kui aamen kirikus, siis vanasti olid lood vastupidised. Sikk krutib ajaratta tagasi 2008. aastasse, mil ta sõitis koos Urmo Aavaga Citroenis.
Eestlaste soov oli saada legendaarse Sebastien Loebi sisevideoid. Pärast poolt aastat üritamist palvest aga loobuti, sest Sikule ja Aavale ei antud infot. Vabanduseks toodi erinevaid põhjuseid: küll läks klippide edastamine meelest ära, küll olid mingid katsed puudu. Maarjamaalased aga teadsid, et tegelikult olid videod olemas, kuid toona olid need kulla väärtusega suured saladused.
Tänapäeval on asi lihtsam. Tänu WRC All-Live’ile, mida saavad jälgida ka tavalised rallisõbrad, on ju kõik olemas. Klippe analüüsides pole takistuseks ka tõik, kui jälgitavas videos ei räägita ekipaaži emakeelt, sest legendi saab ju tõlkida. „Prantslasi on küll veidi raskem tabada, aga inglise ja soome keele pealt saab aru, mida tehtud on,“ märgib Sikk.
Ta tõdeb, et aastatega on videoanalüüsi roll autorallis tõusnud. Jah, katseid filmiti üles ka varem, kuid tehnoloogia areng on ekipaažidele abikäe ulatanud. „Kaamera võimalused on tunduvalt laiemad. Vanasti otsisime õigeid kaameraid, mis ei läheks autos stabilisatsiooni peale ega hakkaks pilti korrigeerima. Täna lähed poodi ja ostad mis tahes kaamera ning filmid,“ selgitab tänavu JWRC-arvestuses Ken Tornile kaarti lugenud navigaator.
Muidugi, videoanalüüs pole vaid kaardilugeja pärusmaa. Koostöö piloodiga on siinkohal väga oluline, sest ehkki legendi paneb paberile navigaator, on sõitja see, kes ütleb, mida tuleb kirja panna.
Ka rallide korraldajad üritavad ekipaažide elu veidigi lihtsamaks teha, pakkudes võistlustrassist videoid. „Miskipärast on tendents läinud sellele, et kaamera on auto katusel ja see on hästi laia nurgaga, mistõttu tundub tee hästi kiire. Korraldajavideod on pigem selle jaoks, et saad katsetest ettekujutuse. Et nende klippide järgi legendi parandada, peab video vastu olema väga suur usaldus,“ räägib Sikk.
Lõplik legend saab paika rajaga tutvumisel ehk recce’l, mis toimub enamasti rallinädala teisi- ja kolmapäeval. Mõnikord on recce kolmepäevane, näiteks suures osas Prantsusmaa teedel sõidetaval Monte Carlo rallil. Põhjust ei tasu tikutulega taga otsida: Prantsusmaal on katsete vahemaad sedavõrd suured, et rajaga ei jõutaks kahe päevaga tutvuda.
Recce’l saab edukaks ralliks laduda hirmtugeva vundamendi. „Praktikas on nii, et kui sul on eelmise aasta legend, siis kirjutad selle tänavuseks aastaks üle. Teed vajalikud muudatused ning lähed siis legendi rajaga tutvumise ajal parandama. Läbid recce kaks korda, filmid katseid ning siis hakkad vaatama kohapealt saadud videoid, mis pakuvad ajaliselt kõige värskemat ja õigemat pilti oludest,“ lausub Sikk.

Ranged reeglid

Ta toob näiteks täna algava Hispaania ralli. „Kümme aastat tagasi öeldi, et Hispaania rallil lõigatakse kõige rohkem kurve, mistõttu tuleb tee peale mustust. Tänapäeval on aga ühes riigi arenguga teeääred korda tehtud ning lõikamist on iga aastaga vähemaks jäänud,“ selgitab Sikk. Olgu öeldud, et mustus asfalditeel – olgu selleks näiteks kruus – valmistab ekipaažidele meelehärmi, sest muudab trassi libedamaks.
Rajaga tutvumine on rangelt reglementeeritud. Kui MM-sarja algusaegadel võis katseid läbi sõita nii palju kui hing ihkas, siis nüüd võivad rallimehed trassi läbida maksimaalselt kahel korral.
Samuti on rajaga tutvumise autodes eraldi seadeldised, mis jälgivad, et ekipaažid ei ületaks kiirust. Recce’l võib sõita kuni 80 km/h ning liigne hoog toob endaga kaasa trahvi. „Kui õigesti mäletan, siis kõrgeima prioriteediga duodel, nagu on Ott ja Martin, on iga ületatud km/h trahvimääraks 50 eurot,“ märgib Sikk. Muide, võistlusžürii võib teha ka eriotsuseid. Näiteks, kui ekipaaž sõidab sellise kiirusega kümme minutit, võib kihutajate trahv suureneda.
Sikk tõdeb, et kindlasti tahaksid rallimehed rajaga tutvuda rohkem kui kahel korral, kuid see muudaks ralliformaadi pikemaks. Aeg on ju tänapäeval kallis ning rallikalender niigi tihe, mistõttu oleksid kasvõi 14-15 lisapäeva suureks koormaks.
Rajaga tutvumise reeglid ei piirne aga vaid liikluskäitumise ning läbimiste arvu piiramisega. „Recce on ajaliselt väga kindlalt paika pandud, mis katseid mis kell ja kui kaua läbida võib. Üritatakse arvestada, et jõuad tutvumise teha päevavalges, aga see pole reegel, vaid pigem vaikiv kokkulepe,“ märgib Sikk.
Ajapiirangute ületamine võib endaga kaasa tuua karistusi, millest kõige karmim on võistlustelt eemaldamine. Ent kui ajalimiiti mittemahtumisel on ekipaažidest mitteolenevad põhjused, võivad korraldajad erandeid teha ning lubada neil sõita erigraafikus. „Tean juhtumeid, kus hommikul on kellegi recce auto ära varastatud,“ toob Sikk näite.
Etappideks ettevalmistuse juures mängib suurt rolli ka rallinädalal toimuvaks logistika planeerimine, sest lisaks sporti puudutavatele asjadele toob nädal juurde kohtumisi nii fännide kui ka meediaga. „Suurtel tiimidel on nädal viie- kuni kümneminutilise täpsusega planeeritud. Näiteks pressikonverentsid on väga tähtsad, sinna ei tohi kunagi hiljaks jääda. Lisaks peab kuskil olema ju ka see aeg, mil sööd ja videoid vaatad. Ka recce jaoks tehakse eraldi graafik, mis kell hommikul hotellist välja minnakse, kus lõunasöök on ning kus tankida saab. Kõik see on väga täpselt paigas,“ ütleb kaardilugeja ning lisab, et vaba aega MM-ralli nädalal enamasti ei kohta.
MM-ekipaažide ning nende abiliste jaoks algas esmaspäeval järjekordne tihe rallinädal. Täna õhtul antakse Barcelonas sõidetava publikukatsega ametlik avapauk Hispaania MM-etapile, kus on ainsa Eesti ekipaažina võistlustules Toyota Yaris WRCd taltsutav Ott Tänak ning tema kaardilugeja Martin Järveoja.
Kes või mis on gravel crew?
Kuldar Sikk on koos piloot Martin Kanguriga (pildil) MM-kalendris olevatel asfaldirallidel Ott Tänakule ja Martin Järveojale abiks. Sikk-Kangur moodustavad gravel crew ehk nad sõidavad katsed enne võistlejaid läbi ning annavad rajaolude kohta infot.
Ehkki tänapäeval on gravel crew’d ametis vaid asfaldirallidel, olid abiekipaažid kunagi tööl ka kruusarallidel. Kulude kokkuhoid on aga märkfraas, miks gravel crew’d nüüd vaid musta värvi teekattel sõites kasutatakse. „Ekipaaži juures on ju kaks lisainimest, keda on vaja transportida ja majutada. Lisaks, kruusarallidel ei muutu olud nii palju kui asfaldil. Sealt ongi tulnud ka gravel crew nimi: kui palju on asfaldi peal kruusa,“ selgitab Sikk.
MM-rallidel on väga range raamistik, millal gravel crew katseid läbi saab sõita. „Meie jaoks pannakse katse kinni 70-90 minutit enne esimese võistlusauto starti,“ ütleb Sikk, kelle päev algab gravel crew’na kella nelja-viie paiku varahommikul.
Kaardilugejatel kulub MM-rallil mitusada kaustikulehte
Navigaatorid kirjutavad legendi kaustikutesse, mis näevad tavainimesele välja nagu tavalised vihikud. „Erisus on, et kaustikul on suur spiraalvedru ning lehed on 360 kraadi keeratavad. Samuti on eelviimaseks leheks tugevduspapp, et kirjutusvahend legendi koostades läbi vihiku ei vajuks,“ selgitab Kuldar Sikk.
Muide, alates 2013. aastast tegeleb ta ka ise kaustikute tootmisega. „Sain ühel hetkel aru, et mul läheb aastas nii palju vihikuid. Tellisin neid Inglismaalt, kuid mõtlesin, et hoopis ägedam oleks kaustikuid Eesti teha,“ räägib ta ning lisab, et tavaliselt läheb kaardilugejal MM-rallil kaks-kolm umbes sajaleheküljelist vihikut. Kuidas navigaatorid legendi kirja panevad – kas märkmed pannakse paberile horisontaalselt või vertikaalselt – on juba maitse asi.
"If you're in a hurry there's no time to lift." Ott Tänak, Rally Poland 2016
Mati
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 651
Joined: Thu Nov 17, 2016 8:37 am

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by Mati »

viplala
Rallifoorum 24/7
Posts: 11795
Joined: Sat Dec 10, 2011 6:38 pm
Location: Haabneeme

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by viplala »

viplala
Rallifoorum 24/7
Posts: 11795
Joined: Sat Dec 10, 2011 6:38 pm
Location: Haabneeme

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by viplala »

Sordo 1:37.6
Lappi 1:38.2
Tänak 1:38.4
Evans 1:38.4
Neuville 1:39.5
Latvala 1:40.4
Mikkelsen 1:43.6
Last edited by viplala on Thu Oct 25, 2018 8:27 am, edited 1 time in total.
raig0
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1091
Joined: Mon May 19, 2003 11:41 am
Location: Võrumaa

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by raig0 »

ReikoH kohapealt: Mikkel kahel rattal ja muidu ka mööda rada laiali.
raig0
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1091
Joined: Mon May 19, 2003 11:41 am
Location: Võrumaa

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by raig0 »

Loeb pani napilt katuse.
viplala
Rallifoorum 24/7
Posts: 11795
Joined: Sat Dec 10, 2011 6:38 pm
Location: Haabneeme

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by viplala »

Breen nüüd kõige kiirem mees 1:37.5
Aga kus Ogier on?
viplala
Rallifoorum 24/7
Posts: 11795
Joined: Sat Dec 10, 2011 6:38 pm
Location: Haabneeme

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by viplala »

raig0 wrote:Loeb pani napilt katuse.
Kas see moment? https://twitter.com/TUdevald/status/1055345175340466177
raig0
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1091
Joined: Mon May 19, 2003 11:41 am
Location: Võrumaa

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by raig0 »

Neuville katus!!!
Ralli.ee
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1014
Joined: Thu Oct 27, 2016 10:10 am

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by Ralli.ee »

Neu seisab testikal
viplala
Rallifoorum 24/7
Posts: 11795
Joined: Sat Dec 10, 2011 6:38 pm
Location: Haabneeme

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by viplala »

Ogieril ka aeg kirjas 1:37.8
raig0
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1091
Joined: Mon May 19, 2003 11:41 am
Location: Võrumaa

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by raig0 »

Last edited by raig0 on Thu Oct 25, 2018 8:34 am, edited 1 time in total.
Roland1803
III järgu kommentaator
III järgu kommentaator
Posts: 175
Joined: Sat Nov 13, 2010 6:18 pm
Location: Võru

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by Roland1803 »

viplala
Rallifoorum 24/7
Posts: 11795
Joined: Sat Dec 10, 2011 6:38 pm
Location: Haabneeme

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by viplala »

Image
aix
Rallifoorum 24/7
Posts: 4810
Joined: Mon Feb 10, 2003 10:47 pm
Location: Tallinn
Contact:

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by aix »

Ottil Neuville pärast ka ilmselt nii kehva aeg...
viplala
Rallifoorum 24/7
Posts: 11795
Joined: Sat Dec 10, 2011 6:38 pm
Location: Haabneeme

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by viplala »

Tänak teine läbimine 1:40.7
raig0
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1091
Joined: Mon May 19, 2003 11:41 am
Location: Võrumaa

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by raig0 »

viplala
Rallifoorum 24/7
Posts: 11795
Joined: Sat Dec 10, 2011 6:38 pm
Location: Haabneeme

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by viplala »

Image
Image
raig0
Diagnoos: rallisõltlane
Posts: 1091
Joined: Mon May 19, 2003 11:41 am
Location: Võrumaa

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 eelvaade ja SD

Post by raig0 »

Pingevaba katuse pannud Thierry auto viiakse puksiiriga minema: https://scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/ ... e=5C3ECFF2
Post Reply