RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Maailma rallitippude käekäigust

Moderators: Jaanus, KAIKUL, Strike, Erki, jagr

Post Reply
Atur
IV järgu kommentaator
IV järgu kommentaator
Posts: 88
Joined: Tue Aug 14, 2018 5:42 pm

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by Atur »

Loodame
MadMax
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 739
Joined: Sat Jul 04, 2015 7:23 am

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by MadMax »

Fordimees wrote:
Mis seal naljakat on?
Tulid kuult tagasi? Loeb võitis vahepeal ühe etapi ja see pilt läks ringlema nii lõustaraamatus kui ka Soome foorumites. Pildi all oli umbes selline küsimus, et mis sa nädalavahetusel teed? Teeks ühe ralli? Aga kui huumorisoont pole antud, siis tuleb elus muudmoodi hakkama saada.
tfr
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 649
Joined: Sat Apr 29, 2017 8:53 pm

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by tfr »

MadMax wrote:Niipalju kui mina GPS põhimõttest aru olen saanud, siis tal on täiesti suva, kus auto liigub ehk ta ei vaata, kas sinu tee on sirge või kurviline. GPS mõõdab vahemaad kahe punkti vahel ja mis ajaga ta ühest punktist teise jõudis ning selle põhjal arvutab siis kiiruse (v=s/t). Või sain ma lihtsalt su mõttest valesti aru...
Oled valesti aru saanud. GPS on seade, mis annab Sulle küsimise peale koordinaadid, kus ta enda arvates hetkel asub.

Edasi sõltub asi puhtalt juba konkreetsest rakendusest, mis seda GPSi kasutab - kui tihti see GPS käest andmeid küsib ja mida ta nendega peale hakkab.
tfr
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 649
Joined: Sat Apr 29, 2017 8:53 pm

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by tfr »

S.t. et suur osa segadust tekib sellest, et "GPSiks" nimetatakse rahvakeeli ka paljusid seadmeid, mis tegelikult on asjad, mis lihtsalt sisaldavad ühe komponendina GPSi. Näiteks kõiksugu navigatsiooniseadmed jms.
MadMax
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 739
Joined: Sat Jul 04, 2015 7:23 am

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by MadMax »

tfr wrote:
MadMax wrote:Niipalju kui mina GPS põhimõttest aru olen saanud, siis tal on täiesti suva, kus auto liigub ehk ta ei vaata, kas sinu tee on sirge või kurviline. GPS mõõdab vahemaad kahe punkti vahel ja mis ajaga ta ühest punktist teise jõudis ning selle põhjal arvutab siis kiiruse (v=s/t). Või sain ma lihtsalt su mõttest valesti aru...
Oled valesti aru saanud. GPS on seade, mis annab Sulle küsimise peale koordinaadid, kus ta enda arvates hetkel asub.

Edasi sõltub asi puhtalt juba konkreetsest rakendusest, mis seda GPSi kasutab - kui tihti see GPS käest andmeid küsib ja mida ta nendega peale hakkab.
Sa said mu vastuse mõttest veidi valesti aru. Põhimõte, mida ma üritasin seletada on see, et GPS ise ei kasuta mingil moel kaarti ja ega tõmba kurve sirgeks, mille tõttu kiirused võiks suureneda. GPSi käest saadakse koordinaadid (X, Y), kõrgus ja aeg. Selle põhjal siis tõesti rakendus ise arvutab, mida konkreetselt vaja on.
tfr
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 649
Joined: Sat Apr 29, 2017 8:53 pm

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by tfr »

No ma ei tea, Sinu statement, verbatim: "GPS mõõdab vahemaad kahe punkti vahel ja mis ajaga ta ühest punktist teise jõudis ning selle põhjal arvutab siis kiiruse (v=s/t)."

Minu täpsustus oli, et GPS ei mõõda ei vahemaad ega aega, seda teeb juba rakendus.
Kolin
Rallifoorum 24/7
Posts: 19355
Joined: Sun Feb 23, 2003 12:43 pm
Location: Seal kus lõpeb asfalt

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by Kolin »

Kas mitte GPS ei mõõda kiirust sateliidi kaudu.
Isegi tava naviseadmed mõõdavad kiirust sateliidi kaudu.
Man and machine against mother nature!!!
"I kneel only to god, But I don't see him here"John Abruzzi
reverse
V järgu kommentaator
V järgu kommentaator
Posts: 40
Joined: Fri Oct 12, 2018 10:15 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by reverse »

Kolin wrote:Kas mitte GPS ei mõõda kiirust sateliidi kaudu.
Isegi tava naviseadmed mõõdavad kiirust sateliidi kaudu.
GPSil on ainult ükes ülesanne, asukoha määramine. Ülejäänud tehakse juba muude rakenduste kaudu.

Kiirust jms arvutab kood, mis saab oma andmed GPSilt. Ehk siis GPSiga varustet auto liigub mööda teed ja ütleme iga paari sekundi järel pärib sateliiidlt oma asukoha. Seejärel mingi programmijupp rehkendab, et näed kahe punki kaugus oli 40m ja päringute vaheline aeg 2sek, ehk siis liikusime 20m sekundis ehk 72km/h.
tfr
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 649
Joined: Sat Apr 29, 2017 8:53 pm

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by tfr »

Just, nii on. Tavalised odavama otsa GPSid suudavad ise füüsiliselt asukohta uuendada umbes korra sekundis, high-end kivid ca 0,1-0,2 sekundi tagant. See on täna GPSide füüsiline võimekuse piir, rakendused küll sageli küsivad harvemini.
-LaVal-
II järgu kommentaator
II järgu kommentaator
Posts: 388
Joined: Wed Feb 22, 2017 9:44 am

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by -LaVal- »

tfr wrote:Just, nii on. Tavalised odavama otsa GPSid suudavad ise füüsiliselt asukohta uuendada umbes korra sekundis, high-end kivid ca 0,1-0,2 sekundi tagant. See on täna GPSide füüsiline võimekuse piir, rakendused küll sageli küsivad harvemini.
Rakenduse tarkvarast sõltubki palju GPS täpsus. Ütleme näiteks, et teeb kaks päringut 1 s intervalliga ja saab siis sirge joone kahe punkti vahel 20m kaugemal. Aga tegelik läbitud vahemaa võib olla hoopis 32m, kuna selle kahe punkti vahelisele sirgele mahtus 2 kurvi. Ehk tegelik kiirus ja vahemaa hoopis suuremad, kui GPS nö. mõõtis. Rakenduse tarkvara asi on nüüd võrrelda antud andmeid rakendusse sisestatud aluskaardiga (sõltub kui täpne see on ja teha vastavad parandused) GPS täpsus sõltud seega päringute arvust sekundis, satellitide arvust(kallimad seadmed kasutavad korraga üle 20 satelliidi-seega täpsem asukoha määratlemine)ning rakenduse tarkvarast. Mägedes on tavaline, et võib GPS signaal kümneteks sekunditeks ära kaduda, kuna signaali varjavad mäeküljed. Siis kui jälle signaal üles leitakse, siis on juba rakenduse asi, kas tõmbab sirge joone eelmisest asukohast, või arvestab käänulise mägitee ka sisse.
Mati
I järgu kommentaator
I järgu kommentaator
Posts: 651
Joined: Thu Nov 17, 2016 8:37 am

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by Mati »

-LaVal- wrote:
tfr wrote:Just, nii on. Tavalised odavama otsa GPSid suudavad ise füüsiliselt asukohta uuendada umbes korra sekundis, high-end kivid ca 0,1-0,2 sekundi tagant. See on täna GPSide füüsiline võimekuse piir, rakendused küll sageli küsivad harvemini.
Rakenduse tarkvarast sõltubki palju GPS täpsus. Ütleme näiteks, et teeb kaks päringut 1 s intervalliga ja saab siis sirge joone kahe punkti vahel 20m kaugemal. Aga tegelik läbitud vahemaa võib olla hoopis 32m, kuna selle kahe punkti vahelisele sirgele mahtus 2 kurvi. Ehk tegelik kiirus ja vahemaa hoopis suuremad, kui GPS nö. mõõtis. Rakenduse tarkvara asi on nüüd võrrelda antud andmeid rakendusse sisestatud aluskaardiga (sõltub kui täpne see on ja teha vastavad parandused) GPS täpsus sõltud seega päringute arvust sekundis, satellitide arvust(kallimad seadmed kasutavad korraga üle 20 satelliidi-seega täpsem asukoha määratlemine)ning rakenduse tarkvarast. Mägedes on tavaline, et võib GPS signaal kümneteks sekunditeks ära kaduda, kuna signaali varjavad mäeküljed. Siis kui jälle signaal üles leitakse, siis on juba rakenduse asi, kas tõmbab sirge joone eelmisest asukohast, või arvestab käänulise mägitee ka sisse.
Ei tea kuidas täpselt asjad nüüd on, aga veel 20 aastat tagasi kui lennundusega sai tegeldud ja nende GPS masinate tööpõhimõtetega ja muu jamaga kokku puututud, siis oli info selline, et kogu selle täpsuse paneb paika satelliidi omanik. Ehk sel ajal oli väga suur osa satekatest Usa kaitseministeeriumi omanduses. Nemad ise suutsid oma asju positsioneerida sentimeetrite täpsusega. Laiale maailmale jagati täpsust 10-20m siia sinna. Ja kiirust arvutati ka ikka läbitud teepikkuse kaudu ajas. Lihtsalt seda tehakse väga väga kiiresti, meile tundub läbi nuti rakenduste, et kõik toimub lives. Ja no tegelikult ju nii ongi, peaaegu.

PS. Seda "GPS kaardi võrku" mis meie maakera katab, saab ka nö natuke "venitada" vajadusel õigete ametkondade kaudu. Kunagi kui hr Bush Eestis käis, siis olevat Kadrioru lossi koordinaadid venitatud mingi teise objekti peale. Et kui keegi raketi välja laseb mis gps koordinaatide järgi sihtmärki otsib, siis tabab ta seda teist objekti. Samal ajal maa peal selles piirkonnas ringi sõites, võib ka auto gps teibaid nats näidata nii kiiruse kui vahemaa kohta. Aga see on juba räme OT.
-LaVal-
II järgu kommentaator
II järgu kommentaator
Posts: 388
Joined: Wed Feb 22, 2017 9:44 am

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by -LaVal- »

Mati wrote:
-LaVal- wrote:
tfr wrote:Just, nii on. Tavalised odavama otsa GPSid suudavad ise füüsiliselt asukohta uuendada umbes korra sekundis, high-end kivid ca 0,1-0,2 sekundi tagant. See on täna GPSide füüsiline võimekuse piir, rakendused küll sageli küsivad harvemini.
Rakenduse tarkvarast sõltubki palju GPS täpsus. Ütleme näiteks, et teeb kaks päringut 1 s intervalliga ja saab siis sirge joone kahe punkti vahel 20m kaugemal. Aga tegelik läbitud vahemaa võib olla hoopis 32m, kuna selle kahe punkti vahelisele sirgele mahtus 2 kurvi. Ehk tegelik kiirus ja vahemaa hoopis suuremad, kui GPS nö. mõõtis. Rakenduse tarkvara asi on nüüd võrrelda antud andmeid rakendusse sisestatud aluskaardiga (sõltub kui täpne see on ja teha vastavad parandused) GPS täpsus sõltud seega päringute arvust sekundis, satellitide arvust(kallimad seadmed kasutavad korraga üle 20 satelliidi-seega täpsem asukoha määratlemine)ning rakenduse tarkvarast. Mägedes on tavaline, et võib GPS signaal kümneteks sekunditeks ära kaduda, kuna signaali varjavad mäeküljed. Siis kui jälle signaal üles leitakse, siis on juba rakenduse asi, kas tõmbab sirge joone eelmisest asukohast, või arvestab käänulise mägitee ka sisse.
Ei tea kuidas täpselt asjad nüüd on, aga veel 20 aastat tagasi kui lennundusega sai tegeldud ja nende GPS masinate tööpõhimõtetega ja muu jamaga kokku puututud, siis oli info selline, et kogu selle täpsuse paneb paika satelliidi omanik. Ehk sel ajal oli väga suur osa satekatest Usa kaitseministeeriumi omanduses. Nemad ise suutsid oma asju positsioneerida sentimeetrite täpsusega. Laiale maailmale jagati täpsust 10-20m siia sinna. Ja kiirust arvutati ka ikka läbitud teepikkuse kaudu ajas. Lihtsalt seda tehakse väga väga kiiresti, meile tundub läbi nuti rakenduste, et kõik toimub lives. Ja no tegelikult ju nii ongi, peaaegu.

PS. Seda "GPS kaardi võrku" mis meie maakera katab, saab ka nö natuke "venitada" vajadusel õigete ametkondade kaudu. Kunagi kui hr Bush Eestis käis, siis olevat Kadrioru lossi koordinaadid venitatud mingi teise objekti peale. Et kui keegi raketi välja laseb mis gps koordinaatide järgi sihtmärki otsib, siis tabab ta seda teist objekti. Samal ajal maa peal selles piirkonnas ringi sõites, võib ka auto gps teibaid nats näidata nii kiiruse kui vahemaa kohta. Aga see on juba räme OT.
.
Nüüdseks enamik seadmeid juba kasutab kahte süsteemi samaaegselt- ameeriklaste GPS ja venelaste GLONASS, ning see tagab isegi suurema täpsuse tavaseadmete jaoks. Vähe kallimad seadmed on läinud ikka väga täpseks juba.
CTR
Rallifoorum 24/7
Posts: 5076
Joined: Wed Jan 21, 2015 7:26 pm

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by CTR »

Oti ja Martini rattavahetusest ka lõpuks video olemas. meeletu kiirusega ikka vahetasid ära, alates seisma jäämisest kuni autosse istumiseni kulus ca 1min5s.

https://www.youtube.com/watch?v=j8vBkNn ... e=youtu.be
Silk
Rallifoorum 24/7
Posts: 2649
Joined: Tue Jan 20, 2015 7:08 pm
Location: Kaugatoma pole kaugel

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by Silk »

CTR wrote:Oti ja Martini rattavahetusest ka lõpuks video olemas. meeletu kiirusega ikka vahetasid ära, alates seisma jäämisest kuni autosse istumiseni kulus ca 1min5s.

https://www.youtube.com/watch?v=j8vBkNn ... e=youtu.be
Järelikult pidid kuhugi kaduma veel 40 sekki.
Aga meenutasin endale kui palju kaotas Ogier Saksamaal rehvivahetusega. Teatavasti kaotas Hispaanias Ott katse lõpus ~1:40 ja Ogier kaotas Saksamaal sama palju. Järelikult on poistel rehvivahetus käppa saadud ja umbes selle ajaga neid vahetatakse
-huviline2-
Rallifoorum 24/7
Posts: 3574
Joined: Mon Feb 13, 2006 5:08 pm

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by -huviline2- »

Longati ju ka katkise rehviga ja roniti uuesti autosse.
aix
Rallifoorum 24/7
Posts: 4810
Joined: Mon Feb 10, 2003 10:47 pm
Location: Tallinn
Contact:

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by aix »

Silk wrote:
CTR wrote:Oti ja Martini rattavahetusest ka lõpuks video olemas. meeletu kiirusega ikka vahetasid ära, alates seisma jäämisest kuni autosse istumiseni kulus ca 1min5s.

https://www.youtube.com/watch?v=j8vBkNn ... e=youtu.be
Järelikult pidid kuhugi kaduma veel 40 sekki.
Aga meenutasin endale kui palju kaotas Ogier Saksamaal rehvivahetusega. Teatavasti kaotas Hispaanias Ott katse lõpus ~1:40 ja Ogier kaotas Saksamaal sama palju. Järelikult on poistel rehvivahetus käppa saadud ja umbes selle ajaga neid vahetatakse
No kui kella vaadata, siis seisma jäämisest kuni liikuma hakkamiseni kulus ca. 1.30. Hoog maha...hoog ülesse + katkise rehviga sõitmine natukest aega ja ongi 1.40...
MartinMK
IV järgu kommentaator
IV järgu kommentaator
Posts: 145
Joined: Sat Mar 10, 2012 10:15 pm

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by MartinMK »

Päris kehva oli seal katse ääres teadmatuses Otti oodata, stopper käis ja aeg täis aga polnud kuuldagi, et kuskilt auto tulemas oleks.
reverse
V järgu kommentaator
V järgu kommentaator
Posts: 40
Joined: Fri Oct 12, 2018 10:15 am
Location: Stockholm
Contact:

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by reverse »

CTR wrote:Oti ja Martini rattavahetusest ka lõpuks video olemas. meeletu kiirusega ikka vahetasid ära, alates seisma jäämisest kuni autosse istumiseni kulus ca 1min5s.

https://www.youtube.com/watch?v=j8vBkNn ... e=youtu.be
Tuleb au anda, et mehed teevad seda tunduvalt kiiremini kui mina suuteline olen tegema. Naljaviluks sai talverehvidele üle minekul aega võetud ja 4 nurka kokku 12 minutit, seega arenguruumi veel on :D
-LaVal-
II järgu kommentaator
II järgu kommentaator
Posts: 388
Joined: Wed Feb 22, 2017 9:44 am

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by -LaVal- »

reverse wrote:
CTR wrote:Oti ja Martini rattavahetusest ka lõpuks video olemas. meeletu kiirusega ikka vahetasid ära, alates seisma jäämisest kuni autosse istumiseni kulus ca 1min5s.

https://www.youtube.com/watch?v=j8vBkNn ... e=youtu.be
Tuleb au anda, et mehed teevad seda tunduvalt kiiremini kui mina suuteline olen tegema. Naljaviluks sai talverehvidele üle minekul aega võetud ja 4 nurka kokku 12 minutit, seega arenguruumi veel on :D
Sellest 1.44 kaotusest moodustas ca 40 sekundit turvavööde maha ja pealepanek. Aga sellised need reeglid tänapäeval on, et enne liikuda ei tohi, kui traksid peal. See ei ole mingi 3-punkti vöö, mida sõidu pealt ühe käeliigutusega üle rindkere vead.
Lithium
Rallifoorum 24/7
Posts: 5165
Joined: Thu Feb 11, 2010 1:05 pm
Location: Tallinn

Re: RallyRACC Catalunya - Costa Daurada 2018 DAY3

Post by Lithium »

Maha käib küll see sekundiga, küll mitte peale jah.
Söörlöne!
Post Reply