Ole lahke:
WRC Ralli 2018RUS WWW
UUDISED AJAKAVA ÜLDSEIS
Tänak: auto lumevalli vastu toetamine tapab kiirust
Peep Pahv
Peep Pahv Karlstad
16.veebruar 2018 00:00
Ott Tänak asub täna võitlusesse tugevate vastaste ja talviste teedega. Foto: McKlein
aA
Ott Tänaku sõnul ei tasu Rootsi MM-ralli eripäraks olevate lumevallide abile liialt loota.
Talvistel teedel sõidetavate rallide eel on tihti jutuks see, kuidas tipptasemel sõitjad püüavad kurvides toetada auto vastu teed piiravat valli. Ott Tänaku arvates mõjub see aga auto kiirusele halvasti.
„Lumevallide olemasolu korral kasutatakse neid ikkagi viimases hädas,” rääkis Tänak. „Hea, kui nad on olemas, sest see annab võimaluse mõnes olukorras rohkem üritada, kuid iga kord auto nende vastu toetamine tapab ilmselgelt kiirust. Kindlasti ei tule see asjale kasuks.”
Viimasel kümnendil on Rootsi ralli korraldajad olnud korduvalt hädas lume nappuse ja talve mõistes sooja ilmaga. Kui teel pole piisavalt lund ja jääd, kraabivad rallimasinate võimsad naastrehvid kruusa välja ja see mõjub rehvidele hukatuslikult.
Tavaliselt on olukord eriti hull aastaid ralli keskuseks olnud Karlstadi ümbruses. Tänavu sõidetaksegi seal vaid traditsiooniline publikukatse hipodroomil. Ralli keskus on aga sadakond kilomeetrit eemal väikelinna Torsby lennuväljal.
Korraldajate rõõmuks pole tänavu põhjust lume puuduse üle nuriseda. Rada on kõva ja teid palistavad kohati isegi väga kõrged lumevallid. Tänaku sõnul on loodud kõik tingimused väga kiireks ralliks.
Kiired teed
„Rootsi teed on juba loomult kiired, kuid seekord on tee põhjad korralikult jäätunud ja see peaks andma autole väga hea pidamise,” kirjeldas Tänak olusid. „Loodetavasti ei saja peale värsket lund. Sellisel juhul võiks meie esimese päeva stardikoht olla soodne.” Ilmaennustus lubab kerget lumesadu täna pärastlõunaks. Seega peaksid tingimused kiiruskatsete esimesel läbimisel olema väga head.
Rootsi ralli on Tänaku tööandjale Toyota tiimile sümboolse tähtsusega paik. Mullu tõi Jari-Matti Latvala just siin neile pärast MM-sarjaga taasliitumist esimese rallivõidu. Täpselt kümme aastat tagasi sai aga Latvala Rootsis oma karjääri esimese võidu WRC-rallil.
Eile hommikul sõidetud testikatsel oli aga Tänak parima Toyota piloodina Latvalast kiirem. Saarlane sai kirja viienda aja, Latvala oli seitsmes. Tõsi, testikatse aeg ei näita võistluse mõistes midagi. Eelkõige on see mõeldud erinevate seadistuste viimaseks katsetuseks. Põhjapanevaid järeldusi ei saa teha ka eile hilisõhtul sõidetud nii-öelda publikukatsest. Tõelise ralli alguseks on reede hommik.
„Proovisime asju, mis jäid pärast viimast testi veel lahtisteks. Tunne oli mõnus ja tingimused samuti,” rääkis Tänak. Milline seadistuse variant reedesteks kiiruskatseteks valitakse, sõltubki aga eelkõige ilmast – kas sajab lund või mitte.
Latvala kurtis pisut auto juhitavuse üle. „Me pole veel head tunnet leidnud. Auto ei käitu nii nagu ralli eel testisõitudel,” nentis Latvala pärast testikatset murelikult. Mõni tund hiljem toimunud võistluseelsel pressikonverentsil esines ta aga heatujuliselt ja pingevabalt. Mõistagi võis ta sellise mulje jätta sisemiste pingete varjamiseks. „Mäletan kümme aastat tagasi saadud esimest võitu, nagu olnuks see eile. Ja möödunud aastal… see oli fantastiline ralli,” meenutas ta oma Rootsiga seotud tipphetki.
Loomulikult ei tiirle aga Rootsis kõik ümber Tänaku, Latvala ja Toyota tiimi. Võidusoosikuid on rohkem: belglane Thierry Neuville, norralane Andreas Mikkelsen, prantslasest valitsev maailmameister Sebastien Ogier. Kohta esikolmikus võivad rünnata ka norralane Mads Östberg ja ettearvamatu britt Kris Meeke.