http://sport.postimees.ee/4235303/kas-m ... -ka-tanaku
Head lugemist.
Kas M-Sport kaotab nii Ogier’ kui ka Tänaku?
Viljar Voog
September 2017 7:05
Uudis, et Andreas Mikkelsen sõidab hooaja viimasel kolmel MM-rallil Hyundai meeskonnas, lükkas käima lumepalli, millega pannakse paika 2018. aasta tipptiimide piloodid. Spekuleerimise teemal kes kus sõidab teeb keerulisemaks see, et veel pole teada, kas järgmisest hooajast lisandub tiimidesse neljas sõitja.
«Tundub, et WRC-sarja malemäng hakkab sel nädalal tõega peale. Hoidke silmad lahti!» teatas esmaspäeval Becs Williams, kes on maailma autospordifännidele tuntud kui MM-sarja ralliraadio saatejuht. Mida ohtralt siseinfot valdav raadiohääl teadis ja mõista andis?
Vastust tuli oodata ööpäeva jagu, sest 5. septembril läks lukku oktoobri algul peetava Hispaania ralli stardinimekiri ning Hyundai meeskond pidi ennetama uudise sealtkaudu lekkimist. Välja saadeti pressiteade: hooaja viimasel kolmel võidukihutamisel on nende ridades stardis Andreas Mikkelsen.
Uudis iseenesest ei olnudki niivõrd šokeeriv. Jah, Mikkelsen oli sel hooajal esindanud Citroëni ning Saksamaal saavutas ta Ott Tänaku järel isegi teise koha, aga ühtegi siduvat lepingut norrakal Prantsuse meeskonnaga polnud ja seega oli ta vaba tiimi vahetama. Hyundai jääb aga pärast Saksamaal kogetud krahhi MMi üldvõidu arvestuses M-Sportist maha juba 64 punktiga ning vajas heas hoos sõitjat, kes suudaks viimaste võistlustega kaalukausi nende kasuks kallutada.
Kui võtta arvesse aga sõitjateturu üldseisu, muutub Mikkelseni teade väga tähtsaks. Möödunud hooaja Austraalia ralli võidu ja MM-sarja kolmanda kohaga lõpetanud norrakas jäi Volkswageni meeskonna lahkumise järel tööta ning pidi leppima juhusõitudega – algselt Škoda R5 autol, siis Citroëni WRC-masinal. Ta oli olukorras pettunud ja võib mürki võtta, et läbirääkimistel – olgu need siis kas Citroëni või Hyundai tiimiga – oli peamine nõue, et tal peab olema 2018. aastaks tagatud WRC täishooaeg. Ehkki Hyundai uudis rääkis vaid kolmest rallist, sahistatakse rallimaailmas, et tegu on tervet järgmist aastat hõlmava lepinguga.
Ogier Citroëni?
Vähem kui tund pärast Hyundai uudist kinnitas oma sõitjatenimekirja Hispaania ralliks ka Citroën ning tiimiboss Yves Matton kasutas võimalust Mikkelsenile uues tiimis edu soovida: «Õnnitlused Mikkelsenile uue sõidukoha puhul. Ta oli üks sõitjatest, keda kaalusime 2018. aastaks, aga pidime seadma teised prioriteedid.» Nende sõnadega sai lumepall vaid hoogu juurde: a) Matton kinnitas, et Mikkeslen on sõitjateturult lahkunud; b) Citroëni mainitud prioriteedid tähendasid vägagi tõenäoliselt Sebastien Ogier’d.
Viimase kahtluse kustutas samal õhtul Prantsuse väljaandes L’Equipe belglasega ilmunud intervjuu: «Sebastien on meie jaoks selgelt sihtmärk number üks. Seetõttu ei tahtnud me (Mikkelseni palkamisega – toim) võistkonna eelarvet surve alla seada, vastasel juhul oleksid me käed seotud. Läbirääkimised kulgevad normaalselt, alati saab asjade üle arutada. Praegu pole veel midagi kindlat, lepingu allkirjastamisest on vara rääkida. Samas on Ogier meie prioriteet, hetkel peame läbirääkimisi vaid temaga.»
Ogier’ enda eelistus oleks ilmselt jätkata sealsamas, kus ta on praegu – M-Sporti esisõitjana. Miks oleks ta muidu pidanud ajakirjanike ees kuid sama trummi taguma? «Olgem ausad, M-Sport väärib Fordi toetust. Mida oleme korda saatnud, on suurepärane – meie edu tiimide MM-arvestuses on juba päris kena. Ma ei tea, kas see oleks esimene kord ajaloos, aga ilmselt pole ükski eratiim seda varem suutnud. Okei, meil on teatav tugi autofirmalt, aga see on teiste meeskondadega võrreldes köömes. [MM-tiitel] oleks imeline saavutus ja on enam kui väljateenitud, et selle pingutusega kaasneks preemia,» ütles ta pärast Saksamaa rallit.
Praeguse seisuga pole aga näha, et 2012 MM-sarjast lahtunud Ford M-Sportile taas tugevalt õla alla paneks. Nii David Evans ajakirja Autosport veergudel kui ka ralliraadio ajakirjanik Colin Clark selgitasid arvamuslugudes selle tagapõhja: Ford saab tänu M-Sporti autodel ilutsevale logole juba praegu väga head reklaami, nii et polegi vaja tiimi rahaliselt toetada. Üks nimetuks jääda soovinud ajakirjanik olevat Saksamaal autotootja kohta kasutanud isegi sõna «parasiit».
Milline oli Tänaku valik?
Ilma Fordita jääb M-Sporti eelarve aga edaspidigi märgatavalt kasinamaks kui teistel suurtiimidel. See tähendab, et Ogier’ enda juures hoidmiseks raha enam ei jätku – niigi pani Wilson tänavu prantslasega MM-tiitli püüdmiseks mängu suure osa isiklikest säästudest. Praegu näib tõenäoline, et Ogier taasliitub Citroëniga – meeskonnaga, kus ta 2009. aastal MM-debüüdi tegi. M-Sporti jääks ilmselt kindlalt Elfyn Evans, kellest huvitusid küll ka Toyota ja Hyundai, ja ilmselt tänavu nende ridades WRC-auto debüüdi teinud soomlane Teemu Sunninen. Ott Tänaku jätkamise kohal ripub aga küsimärk ja seda peamiselt Toyota tõttu.
Soome-Jaapani meeskond plaanib tänavusest sõitjatenimekirjast säilitada kogenud Jari-Matti Latvala ja noore Esapekka Lappi. Kolmanda sõitjana kaalus tiimiboss Tommi Mäkinen kas Ogier’, Tänaku või Mikkelseni palkamist. Viimane on nüüd võetud ning Ogier’ puhul tekiks küsimus, kuidas võtaks tema liitumise vastu Latvala. Mäkinen väitis Soome rallil küll, et ta ei usu, nagu võiks see võistkonna sisekliimat rikkuda, aga mehe olekust võis aimata, et pigem seisaks Ogier’ jahtimise otsuse taga Toyota peakontor, mitte tema ise. Seega jääb kõige sobivaks variandiks Tänak. Kas saarlane ka ise huvitub, on juba teine teema.
Toyota ja M-Sporti eeliseid Tänakule on Postimehe veergudel juba kaalutud. Üks on tuttav meeskond enda käe järgi ehitatud autoga, teine aga saab lubada suuremaid kulutusi arendusele ning Jyväskylä lähedal asuv peakontor on Eestist vaadates mugavam kui sõit Suurbritanniasse. Pärast Saksamaa rallil saadud esikohta ütles Tänak ERRile, et Hispaania etapini jäänud pooleteise kuuga tegeleb ta järgmise aasta küsimusega ning väidetavalt on meie mees juba lepingu allkirjastanud. Küsimus on vaid – millise meeskonnaga.
Neljas auto starti
Seda uudist tuleb aga oodata, sest ükski tiim ei saa veel järgmise aasta nimekirju avalikustada. Seda lihtsal põhjusel: nad ei tea praegu, kui palju piloote tulevast aastast sõidutatakse. Nimelt kaalutakse WRC-sarjas reeglitemuudatust, millega saavad meeskonnad igal etapil üles anda neli pilooti, kellest parimad kolm toovad neile MM-punkte. See tähendaks ühe auto lisandumist, suuremaid kulusid, aga rohkem stabiilsust. Nõnda pole näiteks veel mõtet spekuleerida, kas Mikkelseni lisandumisest kaotab enim talle Hispaanias koha vabastav Hayden Paddon või Dani Sordo. Sama kasutu on küsida, kas tänavu väga ebastabiilse Citroëniga suisa kuus viiendat kohta kindlustanud Craig Breen peab tuleval hooajal (võib-olla) Ogier’ ja Kris Meeke’i kõrval jagama kolmandat masinat (ilmselt) paaril etapil kaasa tegeva Sebastien Loebiga või teeb ta kaasa täishooaja ning üheksakordne maailmameister Loeb saab valitud võistlustel enda hoolde võistkonna neljanda masina. Enne kui FIA rallinõukogu pole neljanda auto küsimust otsustanud, pole lootust oodata ka ametlikku uudist Tänaku või kellegi teise tuleviku kohta.
Lisalugu:
Kes ja kus sõidavad?
Kui järgmisel hooajal tulevad WRC-sarjas kõik tiimid välja nelja autoga, siis näeksid meeskonnad maineka ralliajakirjaniku Colin Clarki arvates välja nii:
Toyota: Jari-Matti Latvala, Ott Tänak, Esapekka Lappi, Juho Hänninen / Hiroki Arai / Katsuta Takamoto
Citroën: Sebastien Ogier, Kris Meeke, Craig Breen, Sebastien Loeb / Stephane Lefebvre / Khalid Al-Quassimi
Hyundai: Thierry Neuville, Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon, Dani Sordo
M-Sport: Elfyn Evans, Teemu Sunninen, 2 erasõitjat